Så ska näthandelskaoset motverkas inför jul

Inrikes/utrikes
PUBLICERAD:
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Fler ombud och leveranser samt utökade öppettider. Det är logistikfirmornas metod för att motverka kaos i näthandeln inför jul, rappporterar TT.

Det är dock inte säkert att det räcker.

För att undvika kaos vädjar även paketdistributörerna till konsumenterna att hämta sina paket så snabbt som möjligt.

Veckan efter Black Friday i slutet av november betraktas som den värsta för branschen.

– Vi pratar om Black Friday redan nu och väntar oss att det ska komma mer paket ända fram till jul. Vi hoppas på det bästa och tror på det värsta, säger Teresa Salonen på Stora Coop i Umeå till TT.

Flera paketdistributörer satsar på att öka antalet aviseringar till de som inte hämtat ut sina paket.

– Från perioden mitten av november till jul skickar vi ut aviseringar oftare. Vi önskar att konsumenter skall hämta sitt paket så snart som möjligt efter avisering, säger Jonas Lindell, pressansvarig på DHL.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.