Vi var på gång att bygga upp något riktigt, riktigt bra

Insändare
PUBLICERAD:
Kommunen satsade mycket på områdesutvecklingen i Södra Ryd och skolan var en del av den satsningen, trodde vi, menar insändarskribenten.
Foto: Rune Johansson

Den 1 mars 2017 fick jag den stora förmånen att börja arbeta på Rydskolan. Vi var fyra stycken som tillsammans fick chansen att starta upp högstadiet på skolan igen, efter att det några år tidigare lagts ner.

Kommunen satsade mycket på områdesutvecklingen i Södra Ryd och skolan var en del av den satsningen, trodde vi. Vi satsade för fullt och vi kände att det fanns en stor glädje och ett stort stöd hos både personal på den befintliga skolan men också hos Rydsborna. Södra Ryd är Skövdes största stadsdel och den förtjänar en högstadieskola. Skolans lokaler var dessutom planerade och renoverade för undervisning av högstadieelever med jättefina och ändamålsenliga ämnessalar som du inte hittar på någon annan skola i Skövde. Till skillnad från Skövde kommun så gick vi in helhjärtat i satsningen.

Visst var det en utmaning att rekrytera elever då innerstan lockade och visst hade vi hoppats att få ett större stöd av kommunen genom att stänga de paviljonger som fanns på skolorna inne i stan för att på så sätt öka vårt elevunderlag. Visst hoppades vi på att få genomföra den marknadsföringsplan vi i inledningen blivit lovade. Kanske var vi blåögda som inte redan då förstod att vi var en temporär lösning för att kortsiktigt erbjuda skolplatser?

Av de elever som gick i år 6 på Rydskolan valde ändå närmare 70 % att stanna kvar och börja högstadiet hos oss. Vi lyckades också trots lärarbristen rekrytera enormt duktiga och erfarna lärare. Jag har aldrig tidigare arbetat med en sådan kompetent lärarkår. Med en tuff start bakom oss såg vi nu ljust på framtiden. Vår programmeringsprofil har startat ett samarbete med Högskolan i Skövde och vi har inte mindre än två Erasmus+ projekt igång. Projekt som innebär att några av våra elever får möjlighet att delta i ett utbyte med skolor från andra länder. Tre av dessa utbyten har redan ägt rum och fler är planerade. Ett par dagar i veckan pågår E.S.A. (Efter skolan-aktivitet) där elever i år 5-8 har möjlighet att stanna kvar efter skoltid för att delta i olika aktiviteter samt möjlighet att få hjälp med skolarbetet. Elever i år 6 pratade positivt om valet inför år 7 och vi hoppades och trodde att vårt elevunderlag skulle få en skjuts i rätt riktning.

Nu får vi aldrig veta för Barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott med Orvar Eriksson i spetsen, har nu lagt fram ett förslag till beslut att stänga högstadiet. Orvar Eriksson vill dra ner på lokalkostnader för att använda pengar till ”mjuka värden”. På vilket sätt satsar ni på ”mjuka värden” när ni lägger ner en högstadieskola för en stadsdel med över 6 000 invånare? På vilket sätt satsar ni på ”mjuka värden” när ni släcker de eldsjälar som brinner för att skapa en bra skola? Och framför allt; på vilket sätt satsar ni på ”mjuka värden” när ni stänger skolan för elever i kanske deras viktigaste period i livet, elever som i många fall redan känner sig svikna på ett eller annat sätt av samhället? På vilket sätt satsar ni på ”mjuka värden” när ert beslut bygger på en utredning baserad på kronor, elevantal och kvadratmeter.

Att bygga upp en skola är en långsiktig process. Vi satsade allt och var på gång att bygga upp något riktigt, riktigt bra.

En politiker får fyra år, vi fick knappt två!

Sofie Nystedt

Ma/No-lärare, arbetslagsledare Rydskolan

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.