Skövde kommun agerar mot privat hemtjänstföretag

Vård & omsorg
PUBLICERAD:
Enligt Skövde kommun visar en granskning av Vionord att den operativa ledningen är bristfällig och att vissa brukare inte fått den hjälp de ska under den senaste månaden.
Foto: TT/Arkiv
Skövde kommun vidtar åtgärder mot företaget Vionord som bedriver privat hemtjänst. “Det handlar om omfattande kvalitetsbrister som drabbat brukarna” säger Helene Sandqvist, Skövde kommun.

Vionord har bedrivit privat hemtjänst inom kommunen sedan 2012. Men efter att Skövde kommun nu upptäckt omfattande kvalitetsbrister är det frågan om avtalet kommer att sägas upp med företaget.

– Vi har under onsdagen gjort ett skriftligt påpekande till ansvariga på företaget där vi kräver omedelbara åtgärder. Åtgärderna ska vidtas direkt, och företaget ska redovisa för oss vilka åtgärder det handlar om senast om en månad, säger Helene Sandqvist, utvecklingschef sektor vård och omsorg.

– Eftersom det är omfattande brister undrar jag om företaget kommer att kunna komma till rätta med dem så snabbt som vi kräver. Om inte, då kommer vi att säga upp avtalet med företaget. Vi måste säkerställa att brukarna får den vård och omsorg de har rätt till.

En granskning av verksamheten som kommunen har gjort har bland annat visat att den operativa ledningen är bristfällig, hävdar kommunen.

– Vi har sett bland annat att det är täta byten av chefer vilket gett en instabil situation.

I övrigt ska de vara kommunens interna signaler som har visat att det finns kvalitetsbrister.

– Det rör olika händelser som nu utreds, det kan vara allt ifrån att insatser helt har uteblivit till att de har försenats så att vi ändå anser dem som uteblivna.

Enligt Helene Sandqvist är det sju, åtta brukare som har drabbats den senaste månaden.

40-talet brukare i Skövde har idag Vionord som hemtjänstföretag.

Kommunen har även upptäckt brister i journalföringen, frånvarorapporteringen och i företagets administrativa rutiner så som sjukfrånvaron.

Kommunen arbetar med ett systematiskt kvalitetsarbete för att identifiera och följa upp brister i verksamheten och för att upptäcka avvikelser i ett tidigt skede. Kontinuerlig uppföljning av hemtjänsten görs genom platsbesök, kvalitetsrevision och en årlig kvalitetsrapport. Från och med årsskiftet kommer inspektionen för vård och omsorg dessutom pröva samtliga utförare av hemtjänst utifrån kvalitet och ekonomiska kriterier i samband med att de söker tillstånd.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.