Så många såg premiären av Melodifestivalen

Nöje/Kultur
PUBLICERAD:

I lördags var det premiär för Melodifestivalen 2019 och jämfört med förra året var det färre tittare som såg den första deltävlingen på tv.

Mohombi och Wiktoria gick vidare till finalen efter lördagens deltävling 1 i Melodifestivalen i Scandinavium.
Foto: Jessica Gow/TT

3 038 000 såg årets premiär av Melodifestivalen. Det var ungefär 250 000 färre tittare än förra året. I dessa siffror är inte de som såg programmet vid SVT Play inräknade.

Den första deltävlingen var i Göteborg och direkt till final gick Mohombi och Wiktoria. Anna Bergendahl och Nano gick till andra chansen.

Det kom in totalt 7 158 333 röster under kvällen och 573 040 kronor skänktes därmed till Radiohjälpen.

Nytt för i år är att de totala rösterna för de bidrag som åker ur presenteras. Sist i första deltävlingen kom Arja Saijonma.

• 5:e plats: ”Mina bränder” – Zeana feat. Anis don Demina, 980 354 röster

• 6:e plats: ”No Drama” – High15, 814 839 röster

• 7:e plats: ”Mina fyra årstider” – Arja Saijonmaa, 507 727 röster

Först efter finalen kommer samtliga röster att presenteras.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.