Årsmöte i Rödesund-Wanäs hembygdsförening

Årsmöte i Rödesund-Wanäs hembygdsförening.
Rödesund-Wanäs hembygdsförening har genomfört årsmöte i Equmeniakyrkans samlingssal, Karlsborg.

Det var cirka 50 medlemmar som besökte mötet som öppnades av ordförande Kjell Holmåker och Rolf Kvicklund valdes till ordförande för mötet.

Beslut togs på mötet att utöka ordinarie ledamöter i styrelsen till nio stycken och till två stycken ersättare.

Föreningen har under 2019 skänkt en summa för iordningställandet av en unik kanon "Krusebjörn" som skall placeras på fästningsområdet.

Vidare har föreningen i samarbete Bo Sunnefeldt åtagit sig att tillverka och sätta upp ett nytt kors på gamla ödekyrkogården. Denna kyrkogård är ett fornminne.

Det ursprungliga korset har på okänt sätt försvunnit.

Vidare kommer föreningen att medverka vid fästningens 200-årsfirande genom att ta fram gamla bilder. Föreningen har som vanligt tagit fram en Årskalender med gamla Karlsborgsbilder och en krönika om äldre tider i Karlsborg. Därefter bjöds det på tårta och kaffe där det i samband med fikat var dragning på ett lotteri.

Mötet avslutades med att Toivo Stark och Gunilla Olsson berättade och visade bilder från sin seglats med Kvasthilda till Holland.