Årsmöte i Skövde Trädgårdsförening

Britt-Mari och Jan Ejdebäck berättade om deras trädgård.

Torsdagen den 7 februari hölls årsmöte i Skövde Trädgårdsförening. Ett 50-tal medlemmar hade samlats i IOGT-lokalen för sedvanliga årsmötesförhandlingar. Dessa leddes på ett effektivt och förtjänstfullt sätt av Ingvar Gunnarsson, som också framförde medlemmarnas tack till styrelsen för dess arbete under det gångna året.

Efter årsmötet var det dags för ett kulturellt inslag. Två av föreningens medlemmar, Britt-Mari och Jan Ejdebäck, höll sitt föredrag: ”Skogen som blev rhododendronlund”. Britt-Mari Ejdebäck tog först till orda och hon började med att visa bilder på tomten vid Gullmarsfjorden, samtidigt som hon berättade om bakgrunden till deras trädgård.

Efter en stund avlöstes B-M Ejdebäck av maken, som pratade om och visade bilder på alla de olika sorters rhododendron, som växer i deras sommarparadis. Här finns en stor samling buskar i alla de färger och var och en med sin egen historia.

Då makarna Ejdebäck var klara med sin bildvisning följde en frågestund, som avslutades med att föreningens ordförande överlämnade en vacker orkidé som tack för besöket i den bohuslänska trädgården.

Efter en stund var det så dags för dragning i de tre lotterier, som hade sålts. Som vanligt bestod vinsterna av krukväxter, den här gången i olika rosa toner och blommorna bytte snabbt ägare allt eftersom dragningen fortlöpte.

Kvällen avslutades med att ordföranden tackade för uppmärksamheten och hälsade välkommen till nästa månadsträff, som äger rum torsdagen den 21 mars, då det är dags för föreningens egen variant av det en gång så populära radioprogrammet Trädgårdsdags.