Årsmöte i Varola-Vretens hembygdsförening

Ordförande Jan-Olof Harrysson öppnar mötesförhandlingarna.

Varola-Vretens hembygdsförening har haft årsmöte. Ordförande Jan-Olof Harrysson hälsade välkommen samt valdes att leda mötesförhandlingarna. Styrelsens utseende för år 2019: Ordförande Jan-Olof Harrysson, sekreterare Ewa Broo, kassör Ingrid Svan, övriga styrelsemedlemmar: Jan-Erik Eriksson, Monica Svensson, Kurt Persson och Fredrik Posse. Årsredovisning, revisionsberättelse samt verksamhetsberättelse lästes upp och godkändes.

2018 innehöll ett antal välbesökta aktiviteter, många av dem återkommande. Bland annat Spelmanskvällen, Hembygdsdagen och Julmarknaden. Bouleföreningen är mycket aktiv och träffas tisdagar och lördagar med träning och tävling. Varolas ”boulare” har nu fått sin första inteckning i Husvagnscupens vandringspris. Föreningen har deltagit i kommunens samarbetsträffar. Medlemsantalet var vid årets slut 190. Arbetskvällarna kommer också i fortsättningen vara på måndagar. Bygdeforskning, digitalisering, sortering av foton och dokument pågår ständigt. Förslag på aktiviteter för år 2019 presenterades.

Därefter läste Monica en dikt som handlade om en gammal ”Bonn-aktion”. Vår egen väggalmanacka för 2019 med motiv från Varolas hembygdsmuseum, finns nu till försäljning.

Efter fikat, kaffe och semla, visade Kurt som avslutning en film om året som gått. Ordförande Jan-Olof Harrysson tackade för fortsatt förtroende och för att så många slutit upp vid årets årsmöte.