Årsmöte i Skövde Naturskyddsförening

Skövde Naturskyddsförening har hållit årsmöte. Ordförande Kurt-Anders Johansson hälsade de närvarande välkomna och förklarade mötet öppnat. Till mötesordförande valdes Jan-Eric Fasth med Ingvar Fredriksson som sekreterare. Styrelsens sammansättning för 2019 blev Kurt-Anders Johansson ordförande, övriga ledamöter Ingvar Fredriksson, Börje H Fagerlind, Ingegerd Karlsson, Sofia Berg, Rolf-Göran Carlsson och Jonas Andersson och med Hannes Byström Mollstedt som suppleant.

Av verksamhetsberättelsen framgår att många aktiviteter genomförts under 2018, såsom vandringar, bildvisningar, natursnokarutflykter, studiecirklar och naturvårdsarbeten. Föreningen har besvarat flera remisser och har i flera olika sammanhang framfört synpunkter för att skydda natur- och miljövärdena i omgivningen. Under året hade föreningen 1 049 medlemmar.

Avgående styrelsemedlem Manne Ryttman avtackades för sina insatser av Kurt-Anders Johansson.

Efter fikapausen hade Manne Ryttman och Katarina Bremsjö ordnat en tävling, ”På spåret” med resor till kända naturområden i kommunen. Därefter visade Bengt-Åke Öhgren fina naturbilder från Svalbard och han berättade om naturen där och om de stora, negativa förändringarna som sker där p.g.a. klimatförändringarna.