Årsmöte med Hjo-Tibro Släktforskarförening

Ordförande Anders Brissman tackar Viktoria Johansson.

Hjo-Tibro Släktforskarförening har haft ett välbesökt årsmöte i Kulturkvarteret. Styrelseledamoten i Släktforskarförbundet, Viktoria Johansson, gästade föreningen. Förbundet är till för att serva medlemmarna och har ett fördjupat samarbete med Riksarkivet som kommer att resultera i flera nya produkter som är till hjälp för släktforskarna. Förbundets storsäljare Sveriges Dödbok används numera även i forskarvärlden.

Kommunikationen med medlemmarna sker genom en innehållsrik hemsida, där allt finns samlat. Är det något man undrar över så går det nog att hitta svaret där. En kraftsamling görs även vid släktforskardagarna, en gång per år. I år är det Borås som arrangerar och nästa år är Skövde arrangör.

Släktforskningsåret 2018 har varit händelserikt. Utvecklingen har tagit ett jättekliv framåt. Året började med att riksarkivet öppnade sina arkiv, så man nu kan släktforska gratis. Övriga kommersiella aktörer svarade med att göra sina tjänster mer attraktiva. Föreningen samarbetar med biblioteket i Hjo och "Tibro Längst Åna" i Tibro. Detta gör att det samlas fler vid våra föreläsningar.

Vid årsmötet omvaldes Anders Brissman till ordförande, Birgitta Linde Svensson och Elvy Westman avgick ur styrelsen. Istället för dessa valdes Sven Bergström och Inger Winkvist Olsson. Omval av Britta Zacks. Kvarstående är Roland Froh, Margareta Larsson och Karl Bergstrand. Revisorer Bengt Sjögren och Rune Larsson. Valberedning Östen Fredriksson och Glenn Westerlund.