Snabbare svar på 1177

Vård & omsorg
PUBLICERAD:
Svarstiderna har kortats inom Västra Götalandsregionen och ska nu ligga under genomsnittet i Sverige.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Det ska nu gå fortare att komma fram till telefonrådgivningen 1177 Vårdguiden. Svarstiderna inom Västra Götalandsregionen har kortats och i mars låg väntetiden i snitt på tio minuter.

VGR Fokus skriver på hemsidan att under hela första kvartalet 2019 ligger svarstiderna i Västra Götalandsregionen under genomsnittet i Sverige.

Bättre än snittet

I januari 2019 låg den genomsnittliga väntetiden på elva minuter, under februari på 13 minuter och under mars var den nere på tio minuter.

En förbättring mot föregående år då motsvarande siffror låg på 16, 22 och 21 minuter. Genomsnittet i landet under mars månad i år låg på 13,36 minuter.

Många samtal

Sjuksköterskorna som ger sjukvårdsupplysning via 1177 inom Västra Götalandsregionen besvarar runt en halv miljon samtal per år.

Målet är att besvara minst 75 procent av andelen samtal som kommer in.

Ökad svarsfrekvens

För ett år sedan låg antalet besvarade samtal på mellan 50 och 60 procent, i mars var andelen besvarade samtal 81 procent, i riket låg siffran på 76 procent.

– Vi har varit bättre än både det nationella genomsnittet och vårt eget mål sedan i december 2018, berättar Ann-Louise Andersson, områdeschef för 1177 Vårdguiden på telefon till VGR Fokus.

Ändrat arbetsätt

En anledning till att de har förbättrat svarstiderna ska vara att de har förändrat arbetssättet.

– Vändningen kom redan i oktober efter att vi under förra året förändrade och förenklade vårt arbetssätt, bland annat i samtalsmetodiken. Sedan ett år tillbaka har vi också schemalagda pauser som gör att medarbetarna orkar mer under arbetspasset.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.