Vad händer egentligen i Tiveden?

Debatt
PUBLICERAD:
Sjön Unden i Tiveden.
Foto: Jenny Allvin/Arkiv

Häromdagen hade jag nöjet att under professionell guidning, på plats i Tiveden studera effekterna av de dammutrivningar som är resultatet av den tolkning Länsstyrelsen i Örebro gjort av EU:s Vattendirektiv.

Fräsebäcken var i stort sett torrlagd och det är svårt att se hur den ska kunna bli en vandringsled för fisk.

Ännu värre kommer det att bli uppe vid Åboholms kvarn. Där har dammen en fallhöjd på cirka nio meter och när man river dammen innebär det att kanotleden (Tivedens kanotled från Bosjön till Unden) ovanför dammen försvinner. Såvitt jag förstår är avsikten att istället bygga någon form av ”trappa” som ska möjliggöra att fisken ska kunna vandra uppför det som tidigare var kanotleden.

Men det slutar inte där. Sjön nedanför dammen som heter Bergvattnet, kommer genom en dammutrivning vid utloppet av sjön att sänkas cirka åtta meter. Vad det tillsammans med andra dammutrivningar kommer att betyda för naturvärdena i Tiveden är inte svårt att räkna ut.

Dammutrivningarna riskerar inte bara kultur- och naturvärden utan riskerar också att rycka undan mattan för en stor del av turistnäringen i Karlsborgs, Askersunds och Laxå kommuner.

Men det är inte slut där.

Även om överklaganden pågår så närmar sig sannolikt tidpunkten när prospekteringen för en coboltgruva vid Havsmon i södra änden på sjön Unden påbörjas.

Redan prospekteringen i sig innebär allvarliga ingrepp i naturen och för berörda markägare. Skulle en gruvdrift påbörjas så skulle det sannolikt drabba både miljön och turistnäringen. Förutom själva gruvan så kan man fråga sig hur man ska hantera transporterna till och från gruvan och vart dessa ska ta vägen.

Att Transportstyrelsen skulle öppna Karlsborgsbanan för att starta malmtransporter tror jag att vi kan betrakta som uteslutet och det löser inte transportfrågan i närområdet av gruvan. Det mesta talar för att det kommer att handla om landsvägstransporter. Här talar vi om riktigt tunga fordon med en vikt på cirka 90 ton. Förutom att det krävs rejäla vägar så kommer det också att ske stora utsläpp, mycket buller och en massa damm. Oavsett åt vilket håll transporterna kommer att ske så kommer det att bli stora miljöproblem.

Tiveden som naturresurs, kulturskatt och grund för viktig turistnäring står med andra ord inför stora utmaningar.

SD i Karlsborg kommer så långt det är möjligt att stödja de aktiviteter som pågår för att bevara Tiveden. Både miljön och vår turistnäring behöver ett framtida oförstört Tiveden.

Stefan Hallberg

sekreterare SD Karlsborg

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.