Vill se fler gymnasieelever välja praktiska program

Skola & utbildning
PUBLICERAD:
James Chaipha går andra året på Fordonsprogrammet på Kavelbrogymnasiet. James trivs med utbildningen och oroar sig inte för att hamna utanför arbetsmarknaden.
Foto: SLA Marita Wass
Näringslivet är oroat. Många av de gymnasieprogram där framtidens arbetskraft lockar inte unga.

Svenskt Näringslivs har granskat den preliminära gymnasieantagningen. Granskningen visar att det finns många lediga platser på utbildningar i branscher där det redan nu är svårt att hitta kunnig personal.

– Många företag har idag svårt att hitta nya medarbetare med rätt utbildning och erfarenheter. Samtidigt finns det arbetslöshet, inte minst bland unga, säger Anna Gillek, regionschef för Svenskt näringsliv i Västra Götaland.

Framtidstro

Enligt granskningen finns det 19 lediga platser på bygg- och anläggningsprogrammet, 10 på el- och energiprogrammet, 18 på fordons- och transportprogrammet, 6 på industristekniska programmet på de olika gymnasieskolorna i Skövde.

På Kavelbrogymnasiet i Skövde råder framtidstro trots de dystra prognoserna.

– Det ser bra ut för oss inför nästa läsår. Vi har fler sökande än platser till nästan alla program, säger skolans Joakim Funk.

Industriprogrammet och vvs- och fastighetsprogrammet är undantagen.

Praktiska kunskaper

– Jag tycker skolan är kul, säger Tuva Jiveby som går andra året på hotell- och restaurangprogrammet.

– Här får vi prova nytt, tänja på gränserna, ja vara kreativa, säger hon.

Klasskompisen Elwira Strandberg nickar instämmande.

– Det är roligare att laga mat här. Här finns alltid rätt utrustning, säger Elwira.

I en lokal mekar James Chaipha med bilar.

– Mitt intresse för bilar har ökat sedan jag började här, berättar James som går andra året på fordon- och transportprogrammet.

Ingen oro

Ingen av de tre oroar sig för framtida jobb. De vet att deras kunskaper är efterfrågade den tag de tagit studenten.

Svenskt näringsliv hoppas att fler följer trions spår.

– Nu bör gymnasieväljarna tänka igenom sina val igen, säger Anna Gillek.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.