Ny rekordomsättning för Jula - bonus väntar anställda

Ekonomi
PUBLICERAD:
Foto: Foto Håkan Johansson
Den sammanlagda omsättningen för Jula Holding landade på över sju miljarder kronor för verksamhetsåret 2018. Det är nytt rekord för den växande koncernen och en ökning med cirka en halv miljard jämfört med 2017.

– 2018 var året då vi utökade och tydliggjorde koncernen. Vi står inför stora investeringar i koncernen så det är viktigt för oss att affärerna går bra. Det vi tjänar in används för att skapa förutsättningar för viktiga framtidsprojekt med syfte att hänga med i den snabba utvecklingen, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef i ett pressmeddelande.

Koncernens resultat får fjolåret blev cirka 586 miljoner kronor, en ökning med 24 procent mot 2017.

– Det är ett mycket bra resultat med tanke på att vi samtidigt växer och utvecklas för fullt. Vi har givetvis koll på vår omvärld och konkurrenter, men inom Julakoncernen försöker vi alltid att koncentrera oss på det som vi själva kan påverka och gå vår egen väg, säger vd:n Joachim Frykberg.

Julas vd Joachim Frykberg tillsammans med ägaren Karl-Johan Blank.
Foto: Thomas Kühnel

Koncernutvecklingen är en del i en övergripande långsiktig och hållbar strategi.

– Koncernen har nu fler ben att stå på vilket ger oss styrka. Planen för 2019 är att fortsätta att utveckla koncernens olika ben med full kraft, säger Karl-Johan Blank.

Det positiva resultatet innebär att Julas medarbetare kan räkna med en bonusutdelningen även i år.

– Resultatet är ett kvitto på att det som vi gör tillsammans verkligen ger effekt. Det känns väldigt bra att då också kunna dela framgången med våra engagerade medarbetare, säger Karl-Johan Blank.

Julas bonus till medarbetarna började att delas ut 2011. Bonus utfaller under förutsättning att hela Julakoncernens rörelseresultat når åtta procent av omsättningen. Bonusen som utbetalas motsvarar då tre procent av rörelseresultatet.

– För oss är det viktigt att bo och verka i Sverige. Vi vill vara en del i att utveckla landet och vår hembygd där våra kunder och medarbetare lever och bor, säger Karl-Johan Blank.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.