Däck för stora värden förstörda

Brott & blåljus
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Lastbilsdäck till ett mycket stort värde förstördes natten mot torsdagen i Hjo. Och nu utlyser det drabbade åkeriet en belöning på 100 000 kronor till den som kan lämna sådana uppgifter att brottet klaras upp.

– Det är fem lastbilar som fått alla sina däck sönderskurna. Det handlar om värden för många, många tusen kronor, säger Mikael Jansson, stationsbefäl vid Skövdepolisen.

Skadegörelsen upptäcktes vid 01.30 när lastbilarnas chaufförer kom till platsen för att påbörja sina jobb.

– Vi har haft en hundpatrull på platsen som sökt men tyvärr inte fått upp något spår.

– Som polis gör det här mig så arg. Det är så fullständigt meningslöst. Om en tjuv stjäl något är det åtminstone för att han ska tjäna något på det.

Stora kostnader

– Totalt rör det sig om ett tjugotal däck som gick till spillo. Och det handlar om väldigt stora kostnader. Det är inte som när du eller jag går och köper ett däck hos bilhandlaren och det är inte däck som går att laga, säger Andreas Renmar, platschef på Tommy Nordberghs depå i Hjo.

Och nu utlyser företaget alltså en belöning på 100 000 kronor till de eller den som kan lämna sådana uppgifter att brottet klaras upp.

– Det som är tråkigt med situationen är att vi är ett av två åkerier och tre företag som står på den här platsen. Men det är bara vi som drabbats. Så det är en riktad attack mot oss av någon anledning. Av den anledningen tycker vi att det är mycket angeläget att försöka få reda på vem som har något emot oss.

100 000 kronor – det är väldigt mycket pengar? Det innebär att ni har haft större kostnader än så för det här?

– Det kan man säga. Den materiella kostnaden är bara en del av det. Sedan har vi mankraft, kostnader för förseningar och kostnader för extra bilar. Att titta på kostnaden för däcken är bara att skumma lite på ytan. Vi har haft tio personer som jobbat med det här sedan i natt och det är inte gratis det heller med tanke på att det är nationaldag och folk får väckas mitt i natten. Man tar ju även allmänhetens resurser i bruk i form av polis och bärgningstjänst för att få ordning på det här, säger Andreas Renmar som betonar vikten av att man snabbt får bilarna i produktion igen.

– Vi transporterar livsmedel mellan Helsingborg och Borlänge. Det här är livsmedel som inte kan bli stående utan att frys- och kylkedjan bryts. Nu har vi har bra fordon med kylaggregat så det var ingen fara för den saken skull, men vi är pressade att få igång driften så snart vi kan.

Tur i oturen

Mitt i eländet har man dock också haft lite tur.

– Vi hade en väldig tur att en bil var på väg från Helsingborg så vi kunde få med oss nya däck från en leverantör i Ljungby. 10.20 i dag var samtliga däck bytta. Och med viss försening är alla bilarna nu i produktion igen.

– Vi har också haft en lokal däckverkstad i Hjo som hjälpt oss och ett bärgningsföretag i Jönköping som kom upp och hjälpte till. Det här är ju inget man använder vanliga domkrafter till.

Andreas Renmar vill också passa på att betona de insatser som gjorts för att lastbilarna ska komma i produktion igen.

– Det har varit en fantastisk insats av både de här företagen och även vår personal som varit behjälplig och rapporterat och tagit uppgifter och detaljer och pratat med polisen. Personalen på plats har gjort ett väldigt bra jobb, avslutar Andreas Renmar.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.