Internationell kongress till Västsverige

Turism
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Billingen är en utmärkt plats för vandring och cykling. Arkivbild.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT
I höst kommer researrangörer, journalister och influencers från hela världen komma till Västsverige för en kongress i ett par dagar. Första dagen kommer att ägnas åt friluftsliv och Älska Billingen bland annat kommer stå för en del av aktiviteterna.

Den 16 september kommer världens största naturturismkongress till Västsverige. Kongressen Adventure Travel World Summit, ATWS, samlar 750 deltagare från hela världen under fyra dagar för att lyssna på föredrag, nätverka och göra affärer. Deltagarna är allt från väl etablerade researrangörer och journalister till några av de största av influencers.

Arrangörerna Adventure Travel Trade Association, ATTA, inleder den årliga kongressen med att låta deltagarna uppleva vad Västsverige har att erbjuda. Bland annat kan man vandra, paddla, cykla, fiska och åka båt. De flesta aktiviteter har plats för ungefär 20-30 personer så det är först till kvarn för de 750 deltagarna.

Älska Billingen är ett av de drygt 30 västsvenska besöksnäringsföretagen som ska hålla i aktiviteter, bland annat vandring och cykling. Aktiviteterna kommer ske under första dagen av kongressen, en dag som värdarna valt att kalla “Day of Adventure”. Kongressen kommer de resterande dagarna att hållas på ett hotell i Göteborg.

– Det känns bra och det är väldigt kul att ha blivit tillfrågad att få hålla i det här. De vill att det ska cirkulera kring naturen och hållbar naturturism. Därför kommer deltagarna med tåg och så ska vi cykla och vandra tillsammans med dem, säger Martin Maars som driver Älska Billingen och som kommer hålla i de guidade turerna.

Visit Sweden är statens och besöksnäringens gemensamma marknadsföringsbolag som har i uppdrag att marknadsföra Sverige internationellt. De är också nationell projektledare för kongressen i samarbete med Tillväxtverket och tolv regionala turistorganisationer, däribland Turistrådet Västsverige.

– Med ATWS skapar vi en unik internationell mötesplats för företag i svensk besöksnäring som får möjlighet att ge smakprov på svensk natur och livsstil. Det är ett utmärkt tillfälle att göra affärer och uppmärksamma researrangörer och journalister från hela världen på hållbara upplevelser i Sverige, säger Ewa Lagerqvist, vd på Visit Sweden i ett pressmeddelande.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.