Vad menar du med tillgänglighet?

Insändare
PUBLICERAD:
Replik till Christina Helenius, bankchef i Skaraborg om bankernas tillgänglighet (SLA 8/8).

Hjärtligt tack för att du tog dig tid att bemöta min insändare om ”Vem är banken till för”, det uppskattar jag mycket, men jag har svårt att dela dina synpunkter.

Vi definierar uttrycket tillgänglighet på olika sätt. Vad menar du med tillgänglighet egentligen? Är det att ni har datorerna och telefonbanken igång dygnet runt för de som kan all teknik?

Jag pratar om den äldre generationen människor, pensionärer, cirka två miljoner av Sveriges befolkning, uppvuxna med kontanthantering, sparbanksbok och utan tekniska underverk som dagens datorer m.m. Många av dem har inte tillgång till dator och ”nätet” och vill inte eller kan inte ringa Swedbank telefonbank, utan ser ett personligt besök som enda alternativet.

När flera, ibland svårbegripliga alternativ erbjuds, tryck 1, 2 ... blir man osäker och lägger på luren.

För väldigt många äldre behövs en vän eller släkting för att hjälpa till med bankärenden. Körkort saknas eller så vågar man inte köra bil längre. Om man inte har släktingar eller vänner som kan hjälpa till så blir livet ganska komplicerat vill jag mena. Buss till Hjo via Tibro eller Skövde? Eller Tibro direkt och tillbaka som tar en halv dag. Bor du i Granvik finns ingen buss.

Är det tillgängligt?

Jag kan bara konstatera att om man är till åren kommen så blir det minst 6-10 mil för ett bankärende. Tycker du att det är vettigt?

Att ge bättre service och samla kompetensen genom att lägga ner lokalkontor i små kommuner anser du tydligen vara bra då du uttrycker ”Vi har aldrig varit så tillgängliga som nu”. Du verkar se bara till den digitala servicen och ”Telefonbanken” och dessa är företrädesvis för den unga generationen och yrkesarbetande som inte hinner med på annat sätt.

Du avslutar ju din text med just det jag påpekar. Avancerad rådgivning, pensioner, bolåneräntor och sparande är väl för just den målgruppen (med vissa undantag).

Jag förstår verkligen det du skriver, ”att mindre än en procent av kunderna besöker en bankkassa regelbundet”. Vad kan det bero på?

Det glädjer mig att du följer upp det jag skriver om bankomaten i Karlsborg. Vi skulle behöva en till i området Rödesund för att täcka behovet, framförallt under sommaren och som backup när den andra är trasig.

Du får gärna svara även på denna insändaren men jag tackar för mig med dessa rader.

Med hopp om respekt och förståelse för den äldre generationen.

Leif Spetz

”god vän” i Karlsborg

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.