Hoppa till huvudinnehållet

Black Week lockade trots klimatprotester

Publicerad:
Black Friday är fortsatt störst, men mest ökar köpen dagarna före fredag, under den så kallade Black Week. Arkivbild.
Black Friday är fortsatt störst, men mest ökar köpen dagarna före fredag, under den så kallade Black Week. Arkivbild. Foto: Karin Wessl n/TT

Försäljningen över nätet fortsätter att öka under Black Friday-rean – trots omfattande protester mot överkonsumtionens klimatpåverkan.

Köpdagen har allt mer kommit att utvecklas till en köpvecka, konstaterar en expert.

Black Friday är fortsatt Sveriges i särklass största shoppingdag, enligt ny statistik från Klarna. Enligt Klarna görs omkring hälften av e-handelstransaktionerna via dem, och de redovisar nu en försäljningsökning under fredagen mot föregående år med 14 procent. Allra störst förändring sker dock för köpen under måndagen till torsdagen, som ökar med 55 procent.

Black Friday har alltmer kommit att utvecklas till Black Week, enligt Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

"Många handlare väljer att sprida ut sina erbjudanden över veckan, och vi kunde se den största försäljningsökningen mellan måndagen och torsdagen", säger hon enligt ett pressmeddelande.

Samtidigt som många passade på att shoppa under fredagen hölls klimatprotester på gatorna på flera håll över världen. Den överkonsumtion som många associerar med Black Friday ses som en stor del av problemet.

Fynden på Black Friday verkar även vara svårare att hitta än man kan tro. Statistik från Prisjakt visar att priset endast sänktes med fem procent jämfört med en vanlig dag. På var sjunde produkt ökade dessutom priset, enligt Prisjakt.

Det var något fler kvinnor än män som shoppade på nätet under fredagen. Störst ökning gentemot förra året stod åldersgruppen 18–35 för.

Marc Skogelin / TT

Fakta: Black Friday-handeln fortsätter att öka

E-handelns försäljning ökade med 14 procent under 2019 års Black Friday jämfört med föregående år, enligt siffror från Klarna. För Black Week (måndag–torsdag) ökade försäljningen med 55 procent.

Den första timmen av Black Friday, från midnatt till klockan ett på natten, ökade försäljningen med 1 700 procent jämfört med en genomsnittlig dag. Den ökningen är densamma som under 2018.

De produktkategorier som ökade mest i försäljning gentemot 2018 var mode och skönhet (18 procent) samt elektronik (17 procent).

Mest shopping per capita stod Stockholms län för. Minst shoppades det från Gotland.

Könsfördelningen av försäljningen under Black Friday var 53 procent kvinnor och 47 procent män. Mellan åldersgrupper såg fördelningen ut enligt följande: 18–35: 42 procent, 36–55: 46 procent, 56+: 12 procent.

Källa: Klarna, Prisjakt

Artikeltaggar

HandelKonsumentSverige

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.