Handeln måste höja beredskapen för kraschade betalsystem

Nyheter
PUBLICERAD:
Forskning visar att butikerna behöver se över sina betalningsalternativ om betalsystemen kraschar.
Foto: PER LARSSON / TT
Vad händer i samhället när betalsystemen kraschar och hur ska problemen hanteras av näringslivet? Forskning som bedrivs på Högskolan i Skövde visar på vikten av att butikerna skaffar sig beredskap för olika störningar i betalsystemet.

Nyligen drabbades Swedbank av ett omfattande it-problem som visade på hur sårbart samhället är när betalsystemen inte fungerar. Händelsen har aktuell anknytning till den forskning som Joeri van Laere, lektor i informationssystemutveckling vid Högskolan i Skövde, driver med sina kollegor.

Forskningsprojektet består av en simulering med en liknande störning som drabbade banken, men med skillnaden att forskningsscenariot pågår i tio dygn. Ett stresstest för handeln, banker och andra samhällsfunktioner där 18 olika grupper deltog.

– Efter att ha spelat scenariot över 50 gånger med aktörer från olika delar av samhället, matbutiker, bensinmackar, bankväsendet, kommuner och länsstyrelser, konstaterar vi att konsekvenserna i samhället blir omfattande. Det behöver dock inte bli kaos om olika samhällsaktörer tillsammans tar ett helhetsgrepp på situationen. Vår forskning visar att samhället kan klara ett avbrott under flera dygn, säger Joeri van Laere.

– Butiksägarnas beredskap kan inte bara vara att avvakta tills banken löst problemet, säger forskaren Joeri van Laere vid Högskolan i Skövde.
Foto: HIS

Störningar i betalsystemen påverkar många människor och fokus riktar sig mot bankerna som behöver säkrare system och kunden som får hitta andra betalningssätt. Forskningen pekar nu på att handeln också måste se över sin beredskap.

Joeri van Laere menar att butiksägarna behöver fundera över olika lösningar. Om de ska erbjuda Swish eller kontanter som alternativ? Kanske ge bort varor gratis, eller stänga butiken om inget fungerar. Eller om det finns möjlighet att erbjuda kreditköp och hur de i så fall ska registrera kundernas fakturauppgifter.

– Butiksägarnas beredskap kan inte bara vara att avvakta tills banken löst problemet. Störningar, även mer långvariga, är oundvikliga, men när butiker och medborgare är mentalt förberedda och har tänkt igenom olika alternativa sätt att sälja och betala så har vår forskning visat att samhället kan klara ett avbrott under flera dygn. Vi ska inte vara rädda, men förberedda, konstaterar Joeri van Laere.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.