Om pensioner på Liberalernas årsmöte

Eva Eriksson önskar större intresse från de politiska partierna att diskutera vad som hänt med pensionssystemet.

Eva Eriksson, SPF Seniorernas förbundsordförande, besökte Liberalernas årsmöte i Skövde för att tala om pensioner. Hon började med att konstatera att det finns cirka 2,2 miljoner seniorer i Sverige. Pensionssystemet är stabilt för staten men har urholkats för den enskilde pensionären. En miljon seniorer lever idag på EU:s fattigdomsgräns. Oro och ängslan att inte klara sig ekonomiskt leder till psykisk ohälsa för flera äldre. Inte bara ofrivillig ensamhet påverkar det psykiska välmåendet utan också i hög grad frågan om hur man ska klara sin ekonomi.

En undersköterska född 1955 som arbetat hela sitt liv får idag 371 kronor mera i pension (s.k. respektavstånd) än en person som inte jobbat alls. 40 års arbete ger en pension i paritet med grundskyddet. Eva Eriksson menade att det ska löna sig att ha arbetat. Pensionsnivåerna är för låga. Inkomstpensionen måste förstärkas. Tyvärr kommer pensionerna att halka efter ytterligare och det räcker inte med att höja pensionsåldern. Premiepensionen bör behållas. Hennes slutsatser var att utvärdera hela systemet, ta ett helhetsgrepp och inte bara lappa och laga. Till de unga manade hon: Lär er pensionssystemet och pensionsspara!

Vid årsmötet omvaldes ordförande Ulla-Britt Hagström samt 1:e och 2:e vice ordföranden Petter Fahlström och Jacqueline Tjällman. Till styrelseledamöter omvaldes Elin Elfverson, Christer Winbäck, Anders Edeskär-Wennberg, Viola Lindén, Johan Ekström, Marie-Louise Fahlström och Nils Carlsson. Som ersättare omvaldes Stig Larsson, Elisabeth Fläring, Kay Henningson, Vanja Ekström, Birgitta Lövgren, Mikael Wendt och Jan-Håkan Otterberg.