• idag
    28 sep
    13°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    29 sep
    16°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    30 sep
    17°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    1 okt
    16°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    2 okt
    16°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm

Skövdebostäder har nöjda hyresgäster

Bostad & byggen
PUBLICERAD:
Rekordmånga svarade på Skövdebostäders undersökning, 63 procent.
Foto: Tobias Larsson Franzén
Det kommunala bostadsbolaget Skövdebostäder får höga betyg i sin årliga kundundersökning. Enligt undersökningen som skickats ut till samtliga hyresgäster uppger 94% att de är nöjda med sin hyresvärd.

Skövdebostäder gör årligen en kundundersökning där man ställer olika frågor om trivsel till sina hyresgäster.

Frågorna skickas ut till samtliga hyresgäster och i år har rekordmånga svarat, 63 procent. Det är den högsta siffran sedan bolaget startade med undersökningen.

Av de som svarat så uppger 94 procent att de är nöjda med Skövdebostäder som hyresvärd.

– Vi ökar återigen på Serviceindex och Produktindex men backar något på andra områden. Men sett till tidigare resultat och branschens genomsnitt ligger vi fortfarande väldigt högt. Att fler av våra hyresgäster svarar på enkäten är också mycket betydelsefullt för oss, och för enkätens tillförlitlighet, säger Skövdebostäders marknadschef Lina Eklund Svensson angående resultatet i ett pressmeddelande.

Ökning inom områden

Hyresgästerna får svara på frågor inom olika områden och störst ökning i år har skett på området "Rent och snyggt". Där svarade 86 procent av hyresgästerna att de är nöjda jämfört med resultatet 2018 som då var 82 procent.

Andra områden där resultatet ökat är för trivsel i kvarter/bostadsområde samt möjligheterna att agera miljömedvetet. Samtidigt visar undersökningen att det finns förbättringsområden.

– Vi jobbar en hel del med att göra det enklare att känna igen vår personal och de entreprenörer som vi anlitar. Men där kan vi fortfarande bli bättre. Det finns också potential i de aktiviteter vi arrangerar för våra hyresgäster. Vi fokuserar också på förbättringar utifrån våra respektive fastigheter då förutsättningarna ser olika ut, säger Thomas Olsson, förvaltningschef på Skövdebostäder i ett pressmeddelande.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.