• idag
    21 okt
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    22 okt
    13°
    • Vind
      7 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    23 okt
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    24 okt
    10°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    25 okt
    13°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Färre ringer Vårdguiden om covid-19

Vård & omsorg | Coronaviruset
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Färre ringer till 1177 Vårdguidens "coronalinje". Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Det är fortfarande fler än normalt som ringer 1177 Vårdguidens sjukvårdsrådgivning i landets tre största städer, men samtalen om coronaviruset har blivit avsevärt färre i april jämfört med mars, rapporterar SVT Nyheter.

Som mest kom det in mellan 5 000 och 9 000 samtal dagligen till Vårdguidens särskilda "coronalinje". I dag har det sjunkit till runt 1 500 samtal om dagen.

Samtidigt har de tre storstadsregionerna utökat personalen på telefontjänsten och väntetiderna har gått ner kraftigt.

– På den vanliga telefonlinjen tar det i snitt tre minuter att komma fram i dag, jämfört med 16 minuter i mars. På coronalinjen ligger snittet i dag på 30 sekunder, säger Björn Arkinger, ansvarig chef för 1177:s telefontjänst i Stockholm till SVT.

I Västra Götalandsregionen är den genomsnittliga väntetiden på den vanliga linjen i dag omkring 15 minuter, jämfört med en till två timmar i mars.

Likadant ser det ut i Skåne, där var väntetiden som värst 2,5 timmar, men ligger i dag på runt 20 minuter.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.