Fler företag ansöker om tillväxtlån

Nyheter | Coronaviruset
PUBLICERAD:
Vd Sara Wallin konstaterar att antalet tillväxtlån har ökat.
Foto: Pressbild/Almi Väst
Fler företag söker lån från Almi Väst. Det gäller så kallade brygglån, men framför allt tillväxtlån där många företag är i behov av att växa mitt under pågående coronakris.

Företaget, som ägs av staten, skriver i ett pressmeddelande att man har ökat utlåningen med mer än 50 procent under de fyra första månaderna jämfört med samma period året innan. Totalt handlar det om 278 bolag som man har gått in med nytt kapital i. Siffran brukar vanligtvis ligga på 500 per år.

Av de 278 lånen är 73 av typen brygglån, som ska hjälpa företag som har det svårt under pågående coronakris att överleva för att sedan kunna växa igen efter krisen. Detta är en central del i statens krispaket till näringslivet. Majoriteten är dock av typen tillväxtlån, som ska göra det möjligt för företag att växa ytterligare redan nu.

– För många bolag är brygglånet från oss ett måste för att de ska kunna leva kvar och för att de ska kunna växa igen på längre sikt. Det vi ser med den ökade utlåningen är exempel på hur pengarna i krispaketet gör nytta i praktiken, säger Sara Wallin, VD för Almi Väst, och fortsätter berätta om det faktumet att tillväxtlånen har ökat.

– Det är viktigt att nyansera bilden. Ja, många kämpar för sin överlevnad, där är brygglånen viktiga för företag inom främst handel, besöksnäring, tillverkande bolag. Men den andra sidan, som tech, hälsa, medicin, telekom, till och med ökar just nu och behöver finansiering för att växa. Vi kliver fram på brygglånesidan men också för bolag som faktiskt växer, säger Sara i pressmeddelandet.

I Skaraborg handlar det om 36 lån som beviljats, i Göteborg 141, Sjuhärad 52 och Fyrbodal 49. De flesta företagen är etablerade och som bedrivit verksamhet i mer än 3 år. Handel, tillverkning samt hotell och restaurang är de vanligaste branscherna. Av de som beviljats lån har de flesta företag mellan en och nio anställda.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.