• idag
    21 okt
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    22 okt
    13°
    • Vind
      7 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    23 okt
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    24 okt
    10°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    25 okt
    13°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Skövde deltar i kampanj för besöksnäringen i Sverige

Turism
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Foto: Helena Lundberg
I sommar går 23 svenska destinationer tillsammans ut i en kampanj för att inspirera svenskarna att semestra inom landet. En av destinationerna är Skövde.

När läget är som det är på grund av Coronaviruset har många svenskar valt att ställa in utlandssemestern och i stället stanna på hemmaplan. Nu vill 23 svenska destinationer locka till resande inom Sverige.

På sajten roadtrip-roulette.se går det numera att slumpa sig fram till ett resmål man kanske inte hade tänk sig att besöka i sommar.

Roulettehjulet slumpar fram tips från Malmö till Kiruna. Det kan vara älgsafari i Östersund eller vraksafari i Vänern. Det kan också vara en natt i en cirkusvagn i Malmö.

Tanken med kampanjen som Next Skövde deltar i är helt enkelt att få svenskar att vilja semestra inom landet och upptäcka något oväntat.

– För oss på Next Skövde känns det självklart att samarbeta med våra kollegor runt om i landet. Det kanske inte är så vanligt att vi faktiskt uppmanar besökare att inte stanna hos oss utan åka någon annanstans. Men som helhet är vi övertygade att detta är bra för vår svenska besöksnäring, säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde i ett pressmeddelande.

Kampanjen sker i sammarbete med Swedish Network of Destinations Management.

– Alla tänker hemester och staycation denna sommar men vi vill uppmana till att även röra sig utanför sina lokala områden, säger Maria Westin, ordförande i SNDMO.

– Detta blir en unik kampanj där 23 svenska destinationer tipsar om upplevelser i andra delar av Sverige för att få till ett flöde av turism i landet. Det har nog aldrig hänt tidigare.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.