Hoppa till huvudinnehållet

Fler kunder väljer bort plastpåsen

Publicerad:
Reporter Anneli Malm
Anneli Malm
anneli.malm@sla.se
 Henrik Hermansson butikschef på Hemköp säger att försäljningen av plastpåsar har minskat med cirka 80 procent. De erbjuder även papperspåsar till frukt och grönt bland annat.
Henrik Hermansson butikschef på Hemköp säger att försäljningen av plastpåsar har minskat med cirka 80 procent. De erbjuder även papperspåsar till frukt och grönt bland annat. Foto: Anneli Malm

Försäljningen av plastpåsar har minskat betydligt sedan den nya skatten infördes första maj. På Hemköp i centrala Skövde är minskningen hela 80 procent.

Den nya skatten på plastpåsar är en del i arbetet med att uppnå Sveriges miljömål och EU:s förbrukningsmål för plastkassar. Innan skatten infördes förbrukade Sverige omkring 100 plastkassar per person och år. Enligt EU:s förpackningsdirektiv ska förbrukningen minska till max 40 bärkassar per person och år fram till år 2025.

Försäljningen av plastkassar har minskat sedan skatten infördes enligt lokala handlare som SLA pratat med.

På Systembolaget i centrum motsvarar nedgången 270 kilo plast enligt butikschefen Torbjörn Jansson, här med två mer miljövänliga alternativ.
På Systembolaget i centrum motsvarar nedgången 270 kilo plast enligt butikschefen Torbjörn Jansson, här med två mer miljövänliga alternativ. Foto: Anneli Malm

270 kilo plast

På Systembolaget i centrala Skövde har de märkt av en nedgång i försäljningen.

– Mellan maj och juni har det minskat med 20 procent och det motsvarar 270 kilo plast. Medvetenheten har ökat och det redan innan skatten infördes, man tar med sin egen påse. Det har varit mycket prat om skattehöjningen i massmedia och man har varit förberedd på att det komma skall, säger butikschefen Torbjörn Jansson.

Kunderna erbjuds kartonger att bära hem varorna i eller köpa en tygpåse av återvunnet hotellinne.

Mer papperspåsar

 Handlaren Magnus Friberg på Ica Norrmalm har sett en ökad försäljning av pappers- och flergångskassar.
Handlaren Magnus Friberg på Ica Norrmalm har sett en ökad försäljning av pappers- och flergångskassar. Foto: Anneli Malm

På Ica Nära Norrmalm har försäljningen minskat med drygt 50 procent.

– Det säljs plastpåsar fortfarande men det har minskat ganska mycket. I stället har försäljningen av pappers- och flergångskassar ökat, säger Ica-handlaren Magnus Friberg.

Tror du att det beror på en miljömedvetenhet hos kunderna eller att att plastkassen har blivit dyrare?

– Jag tror det är både ock men givetvis har det blivit mer aktuellt och mer uppmärksammat med plast nu. De plastkassar vi säljer är av 85 procent återvunnen plast och svensktillverkade så de är inte så miljöfarliga egentligen. Många använder dem till att slänga sopor i så de används flera gånger.

Minus 80 procent

På Hemköp i Skövde centrum har försäljningen av plastpåsar minskat med cirka 80 procent. Även där märker de att fler väljer pappers- och flergångsalternativ.

– Plasten fasas ut successivt och vi försöker vänja kunden vid att använda papperspåsar istället, säger butikschefen Henrik Hermansson.

De erbjuder papperspåsar som alternativ att plocka frukt och grönt i.

– Vi kommer även ta bort plastalternativet till det bröd som vi bakar och där kommer det bara vara papper i fortsättningen.

Artikeltaggar

HemköpIcaKonsumentSkövdeSystembolaget

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.