Hoppa till huvudinnehållet

Läcköoperan laddar långsiktigt inför nästa sommars premiär: "Mognar till något ännu bättre"

Publicerad:
Reporter Anders Järnebrand
Anders Järnebrand
anders.jarnebrand@nlt.se
Karin Ingebäck, född och uppvuxen i Vara och med släkt i Skaraborg, är en rutinerad operasångerska med internationella meriter. Nu får hon äntligen sjunga på hemmaplan när hon gör dubbla roller i Läcköoperans Tintomara.
Karin Ingebäck, född och uppvuxen i Vara och med släkt i Skaraborg, är en rutinerad operasångerska med internationella meriter. Nu får hon äntligen sjunga på hemmaplan när hon gör dubbla roller i Läcköoperans Tintomara. Foto: Sören Turesson

Ur något tråkigt kan något gott komma. Den framskjutna premiären av Tintomara har gett Läcköoperan möjlighet att utan press fördjupa sig i verket inför sommaren 2021.

– Det kommer bara att mogna till något ännu bättre, säger den hemvändande sopranen Karin Ingebäck när NLT gör ett nedslag på De la Gardiegymnasiet där ensemble och musiker samlats för repetitioner.

Den globala coronapandemin har tvingat många att lägga om sina planer. Så även Läcköoperan. Redan på ett tidigt stadium i våras insåg man att det inte skulle gå att genomföra några operaföreställningar i sommar, berättar Catarina Gnosspelius som är verksamhetsledare för opera och scenkonst på Läckö slott.

– Då var frågan: vad gör vi nu? säger hon.

Svaret blev det förprojekt som nu har ägt rum i Lidköping, där sångare och ensemble varit samlade för repetitioner i De la Gardiegymnasiets gympasal och avslutningsvis ute på Läckö. Genom att man fick behålla anslag från regionen och Lidköpings kommun gick det att bygga vidare på de förberedelser och det övande som redan skett när det stod klart att premiären skulle skjutas fram – och glöden och inspirationen hos alla inblandade kunde hållas levande.

– Sedan är det ju också så nu att varje kulturarbetare blöder. Där har vi som arbetsgivare ett ansvar, säger Catarina Gnosspelius.

Så – mitt i allt det tråkiga blev det ändå något bra, inte minst för verket, menar hon och får medhåll av sångerskan Karin Ingebäck som spelar Tintomaras mamma samt, i andra akten, Mamsell:

– Ja, det kommer bara att mogna till något ännu bättre.

Att Karin Ingebäck handplockats för att spela i Tintomara på Läckö är lite som att komma hem för henne – och det i dubbel bemärkelse. Dels har hon både släkt och rötter i trakten (född och uppvuxen i Vara), dels spelade hon i Tintomara-kompositören Lars Johan Werles Herkules under studietiden i Göteborg och fick då arbeta i nära samarbete med honom. Det var också Karins sånglärare Rut Jacobsen som spelade Tintomaras mamma när operan senast framfördes publikt, i Göteborg på 70-talet.

– Jättekul! Det känns som att komma tillbaka till studieåren, och att få komma till Läckö på det är ju fantastiskt, säger den internationellt meriterade sopranen som prisar såväl Läcköoperan som Vara konserthus för sina insatser för kulturlivet i trakten.

– Jag är glad för min hembygd. Det är härligt att komma hem och känna att det sjuder av kultur.

  • Det har övats flitigt i De la Gardiegymnasiets gymnastiksal. Inramningen skiljer sig onekligen från Läckö borggård där vi är vana att se aktörerna.
    Det har övats flitigt i De la Gardiegymnasiets gymnastiksal. Inramningen skiljer sig onekligen från Läckö borggård där vi är vana att se aktörerna. Foto: Sören Turesson
  • Emma Sventelius som gör titelrollen är en stigande stjärna på operahimlen. "Hon är outstanding", säger Catarina Gnosspelius.
    Emma Sventelius som gör titelrollen är en stigande stjärna på operahimlen. "Hon är outstanding", säger Catarina Gnosspelius. Foto: Sören Turesson
  • Kostymassistent Cajsa Oscarsson tar med hjälp av produktionsassistent Sofia Nilsson mått på aktörerna till de kostymer de ska bära nästa sommar, Här har turen kommit till Karolina Blixt som spelar Friherrinnan. "Ska jag sätta mig ned?", frågar den resliga mezzosopranen.
    Kostymassistent Cajsa Oscarsson tar med hjälp av produktionsassistent Sofia Nilsson mått på aktörerna till de kostymer de ska bära nästa sommar, Här har turen kommit till … Foto: Sören Turesson
  • Simon Phipps dirigerar med lätt och ledig hand.
    Simon Phipps dirigerar med lätt och ledig hand. Foto: Sören Turesson
  • Konsertmästare Per Drougge, Lidköping.
    Konsertmästare Per Drougge, Lidköping. Foto: Sören Turesson

När NLT tittar in i DLG:s gymnastiksal är det samsjungning som pågår. Det innebär att orkester och sångensemble repeterar tillsammans efter att i ett tidigare skede ha övat var för sig. Gympasalsmiljön och den vardagliga klädseln skapar en intressant kontrast till operarösternas dramatiska uttryck och musiken, fylld med både vackert smäktande inslag och kärva dissonanser (ibland på samma gång), tycks göra skäl för beskrivningen som svårinlärd.

– O, ja, den är inte lätt, intygar Catarina Gnosspelius som känner stolthet över Läcköoperans förmåga att som landsortsinstitution kunna ta sig an okända verk och vinna uppskattning hos både den breda publiken och proffstyckarna.

– Det är roligt att nå båda grupperna, säger hon.

Känns han igen? Inte konstigt i så fall. Sami Yousri har gjort flera rollinsatser med Läcköoperan, senast som trädgårdsmästaren i fjoårets Figaros bröllop, men också varit med i Sveriges mästerkock 2016. Samis färdigheter i köket är uppskattade hos ensemblen. "Det är en bra grej i en produktion, att samlas och äta tillsammans", säger Sami.
Känns han igen? Inte konstigt i så fall. Sami Yousri har gjort flera rollinsatser med Läcköoperan, senast som trädgårdsmästaren i fjoårets Figaros bröllop, men också varit med i Sveriges mästerkock 2016. Samis färdigheter i köket är uppskattade hos ensemblen. "Det är en bra grej i en produktion, att samlas och äta tillsammans", säger Sami. Foto: Sören Turesson

Intill henne sitter Sami Yousri och googlar om sin rollfigur Onkel, som tycks vara baserad på en verklig person.

– Det är mer intressant om det finns en verklig förlaga. Man får vara en historisk detektiv, säger bassångaren som utöver musikalisk begåvning har talang i köket.

– Ja, jag var med i Sveriges mästerkock 2016.

Det är färdigheter som är uppskattade i ensemblen, säger Catarina Gnosspelius som trycker på vikten av sammanhållning och, för att låna ett ord från företagsvärlden, teambuilding för ett lyckat resultat.

– Det är speciellt att spela sommaropera. Man kommer varandra nära, konstaterar Sami.

Som ett kollo?

– Ja, precis. Sedan när det är färdigt skingras alla. Det känns tomt efteråt.

Artikeltaggar

CoronavirusetDe la GardiegymnasietLidköpingLäcköLäckö slottLäcköoperanNöje/Kultur

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.