• idag
    27 okt
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    28 okt
    10°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    29 okt
    10°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    30 okt
    10°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    31 okt
    10°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Kunden i centrum - även online

Debatt
PUBLICERAD:
Tobias Frohm, e-handelsdirektör Systembolaget
Replik till Anna De Geer, vd Sprit & Vinleverantörsföreningen (SLA 13/8).

Kundernas förväntningar på handeln höjs ständigt, så för att vi ska fortsatt ha nöjda kunder behöver vi utvecklas. Systembolagets uppdrag är att sälja med ansvar och god service och informera om alkoholens risker.

Det är en balansgång – Systembolaget ska aldrig gynna merförsäljning. I butikerna har vi inga varuvarv, där man nästan går vilse bland hyllorna och lockas att köpa mer. Vår nya e-handelsbutik kommer inte heller locka till merköp. Däremot ska man online mötas med samma kunskap, service och breda och djupa sortiment som i våra fysiska butiker.

Det kommer inte gå extremt snabbt att få hem. Alkohol är inte en vara som andra – vilket gör att den behöver säljas med större ansvar än kylskåp, mjölk eller kläder.

SVL missar den viktigaste delen av vår e-handel som är att hela vårt sortiment är beställningsbart i hela landet. Kunden kan välja mellan hundratals lokalt producerade och ett djupt och brett internationellt sortiment. Vårt unika ombudsnät är en viktig del av vår e-handel, liksom att man till alla butiker och ombud har på ett par dagar tillgång till hela sortimentet kostnadsfritt. Under nästa år planerar vi att bygga ut hemleveransen så att den når hela landet, i dag når den cirka 70 procent av alla svenska hushåll - till självkostnadspris.

Vi fortsätter gärna jobba med SVL för att få fram en modern lagstiftning för onlinehandeln för att säkra alkoholpolitiken.

Under tiden fortsätter vi att bygga vår version av e-handel, som har god service och omtanke med kunden i centrum.

Tobias Frohm, e-handelsdirektör Systembolaget

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.