• onsdag
    10°
      5 m/s

Årsmöte hos Teatervännerna

Teatervännerna i Skaraborgs nye kassör Claes Stymne tar över räkenskaperna från avgående kassören Ingrid Emriksson allt under överinseende av årsmötes ordförande Birgitta Johansson.

När Teatervännerna i Skaraborg håller årsmöte brukar det vara uppåt hundra medlemmar i publiken, artister framträder och någon ur Göteborgsoperans ledning är på plats för att prata om Skövdescenens framtid. Men detta år är ju inget som det brukar – inte minst för föreningssverige. Så vårens planerade årsmöte sköts framåt flera gånger för att slutligen genomföras den 15 september.

Men det blev ett årsmöte utan något av det ovanstående. Teatervännerna valde i stället att kopiera Skövde Humanistiska förenings lösning. Det innebar att medlemmarna fick alla årsmöteshandlingar hemskickade med brev och att de sedan kunde höra av sig till styrelsen med synpunkter och kommentarer. Sedan samlades endast styrelsen och den av valberedningen föreslagna nykomlingen för att hålla ett fysiskt årsmöte under ledning av externa mötesordföranden Birgitta Johansson.

Två ledamöter hade valt att avsäga sig omval och därmed lämnade kassören Ingrid Emriksson tillsammans med Ulla Åkesson styrelsen. Till ny kassör valdes den nye styrelseledamoten Claes Stymne. Kvar i Teatervännernas styrelse är ledamöterna Bittan Granbom, Birgitta Livh och Margareta Ehn Edvinsson samt vice ordföranden Ann Söderholm och sekreteraren Lena Pettersson. Eric Hellgren valdes om som ordförande.

Teatervännernas verksamhet med föreställningar i Operahuset Eric Ugglas i Skövde tvärnitades i mars när coronapandemin slog till och Västra Götalandsregionen stängde huset. Nu hoppas föreningen kunna köra igång verksamheten i begränsad utsträckning i höst och självklart enligt Folkhälsomyndighetens regler. Om allt blir som föreningen planerar ger den göteborgska artistduon Ingmari Dalin och Susanne Pettersson sin nostalgiska musikföreställning ”En ros” den 19 oktober. 18 november kommer musikalartisten Ellinor Nilsson med en hyllning till countrylegenden Dolly Parton följd av den traditionella julfesten 3 december.