Hoppa till huvudinnehållet

Rallyminne med Helin hos Tibro Längs Åna

Publicerad:
Utrustningen måste vara brandsäker i någon minut.
Utrustningen måste vara brandsäker i någon minut. Foto: Elof Johansson

Till höstens första berättarkväll i Balteryd som Tibro Längs Åna arrangerade var rallyföraren Stefan Helin inbjuden. Stefan som driver Helins Motorsport är en doldis inom motorsporten för de flesta, trots alla hans tävlingar både inom- och utomlands.

– Min första upplevelse inom rallysporten var när jag som nioåring fick åka med i min morbrors bil på en tävling, men intresset för sporten väcktes inte då utan kom senare när jag lärde mig att köra bil själv och skruva i den.

– Min första tävlingsbil, en Ford Eskort, skaffade jag när jag var 18 år 1986 och fick köra själv där den första tävlingen slutade med en krasch.

Vann Skaraborgsrallyt

Stefan deltog i Skaraborgsrallyt några gånger, vilket han även vann, likadant i junior-SM gick det bra för honom.

 Några ur den intresserade publiken.
Några ur den intresserade publiken. Foto: Elof Johansson

Efter en del meningsskiljaktigheter inom tävlingar i Västergötland körde han många tävlingar i Östergötland med stor framgång.

1990 var det dags att köra Svenska Rallyt med bra resultat och i och med det började han att köra tävlingar på olika platser i Europa.

– Det är väldigt viktigt att ha bra medarbetare i teamet och speciellt bra kartläsare som kan läsa noter när det går fort i skogen.

– Min son Lucas är med i teamet och är dessutom kontrolltekniker vid många stora internationella tävlingar. Han kör numera tävlingar i egen bil, som han började med när han fyllt sexton år, berättade Stefan.

Bilorientering 1998

1995 började Stefan med bilorientering, 1998 byggde han sin rallybil själv och han tävlar numer i Historiska klassen med bilar som är lite trimmade standardbilar - men de ska vara så lika originalet som möjligt.

Världens äldsta rally är Monte Carlo-rallyt, som han deltog i och där vann sin klass för historiska bilar. Midnattssolsrallyt är ytterligare en tävling som han vunnit.

2016 kraschade han riktigt illa på en tävling i Ungern som höll på att kosta honom livet, bilen blev totalkvaddad.

Stefan kör fortfarande en del tävlingar, men den mesta tiden hjälper han sonen Lucas i dennes tävlingsverksamhet.

Artikeltaggar

BalterydFordMonte Carlo-rallytMotorsportNyheterRallySportSvenska rallytTibroUngern

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.