• idag
    10°
      5 m/s

Årsmöte hos SAK

SAK:s styrelse 2020-2021. Från vänster: Roland Svensson, Maud Bjerklinger, Christer Junkergård, Britt-Marie Alexandersson, med infälld bild på Christina Carmbrant, Ursula Larsson, Ulla Andersson, Ann Wiking Ståhl och Nicolas Krizan.

Skövde allmänna konstförening, SAK, kunde nu äntligen hålla sitt årsmöte för verksamhetsåret 2019-2020. Det var sex månader försenat på grund av covid-19. Mötet lockade mycket glädjande 25 medlemmar och hölls på Konstmuseet.

Under 2019 gjordes tio resor och besök, vissa dubblerades. Utställningen om ”Hans-Erland Heineman 100 år” på Konstmuseet genomfördes med succéartad vernissage där arkitekten Gert Wingård talade. En programpunkt var också ett möte med arkitekturkritikern Mark Isitt.

36 konstverk lottades ut i medlemslotteriet och 287 personer (nytt rekord!) såg verken då de visades på Galleri Lucifer. Ett välfyllt vårprogram för 2020 fanns klart men fick utgå helt, likaså höstprogrammet. Men SAK återkommer den 5 december med en utställning på Stadsmuseet för i år fyller föreningen 80 år!

Styrelsen: Ordförande Nicolas Krizan, vice ordförande Ann Wiking Ståhl, sekreterare Ulla Andersson, kassör Christer Junkergård, medlemsansvarig Maud Bjerklinger, ledamöter Britt-Marie Alexandersson, Ursula Larsson, Roland Svensson och Christina Carmbrant (ny).