• idag
    16 jan
    -3°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      N
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    17 jan
    -4°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    18 jan
    -1°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    19 jan
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    20 jan
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      2.4 mm

Så rankar sig kommunerna när det gäller konsumentvänlighet

Konsument
PUBLICERAD:
Skövde kommun har klättrat i årets rankning.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Skövde hamnar på plats 105 i rankningen Årets konsumentkommun. Det är en uppryckning sedan förra året.

För andra året i rad har Sveriges Konsumenter tillsammans med tidningen Råd och Rön rankat Sveriges kommuner i konsumentvänlighet. Man har tittat på fyra kriterier - konsumentvägledning, skuld- och budgetrådgivning, livsmedelskontroller och kontanttillgång.

Skövde placerar sig på plats 105 av landets 290 kommuner med 67 i betyg. Det är en uppryckning sedan förra årets rankning då man fick betyget 56. Man erbjuder konsumentvägledning till medborgarna och säljer även tjänsten till andra kommuner. Väntetiden för skuld- och budgetrådgivningen ligger på sju veckor. Det är mer än rikssnittet som ligger på 3,5 veckor, men är ändå en kraftig minskning då väntetiden förra året var 36 veckor. 72 procent av livsmedelsanläggningarna i kommunen kontrolleras varje år och invånarna har i genomsnitt 2,6 kilometer till närmaste kontantuttag.

Bäst av kommunerna i östra Skaraborg är Hjo på plats 60 med betyget 72. Man köper in konsumentrådgivning från Skövde kommun, liksom skuld- och budgetrådgivningen. Väntetiden uppges vara under en vecka.

Karlsborg får betyget 38, vilket är ett tapp från 41. Man erbjuder inte sina invånare konsumentvägledning och väntetiden till budget- och skuldrådgivningen är 2,5 veckor. Genomsnittsavståndet till ett kontantuttag är 6,3 kilometer.

Tibro får ett betyg på 64, vilket är bättre än förra året då man fick 50. Man erbjuder konsumentvägledning i egen regi och väntetiden till budget- och skuldrådgivningen är två veckor.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.