• måndag
    18 jan
    -1°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    19 jan
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    20 jan
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      2.4 mm
  • torsdag
    21 jan
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Framhäver de lokala butikernas flexibilitet

Handel
PUBLICERAD:
Maria Leo, centrumledare Skövde cityförening.
Foto: Tobias Larsson Franzén
En kampanj för att få fler att gynna den lokala handeln inför jul genomförs nu i flera städer runt om i Sverige. I Skövde framhäver centrumledaren Maria Leo butikernas anpassningsbarhet och personliga service under den rådande situationen.

Det är 29 stadskärnor som deltar i årets kampanj "Local is the new black". Syftet är att lyfta de lokala butikerna och uppmärksamma hur viktigt det är att gynna dessa under årets sista månad, som är en stor konsumtionsperiod. För handlarna är det vanligtvis en viktig tid, men extra viktig i år då många haft det tufft tidigare med tanke på pandemin.

Varje stad genomför kampanjen efter de förutsättningar som finns på respektive plats. I Skövde kommer Skövde cityförening, ihop med butikerna i centrum, att sprida budskapet till invånarna, inte minst genom sociala medier.

– I år handlar det om att ge medborgarna förutsättningar att handla säkert. Vi berättar om hur man kan göra det här i centrum. Stadskärnan är en rymlig plats och inte alls lika trångt som att stå i kö till ett postutlämningsställe. Är man osäker på att gå in i en butik så kan man vänta utanför på ett säkert sätt. Det är ju ingen lockdown så verksamheterna har fortfarande öppet och har anpassat sina verksamheter efter de restriktioner som råder, säger Maria Leo som är centrumledare på cityföreningen.

"Förhåller sig till kundernas behov"

I tiderna som är nu läggs stor vikt på att kunderna ska känna sig trygga, oavsett vad det är för verksamhet som bedrivs. Maria framhäver den personliga servicen som en anledning till att handla lokalt.

– Man kan ringa till butikerna och beställa varor. Jag vet att vissa håller kundmöten digitalt och kan skicka hem varor som man kan prova hemma. Andra möjliggör att öppna upp på andra tider än de ordinarie. Så man förhåller sig väldigt mycket till kundernas behov just nu, säger hon.

Det att en del butiker, samt cityföreningen, erbjuder hemleverans av varor har varit uppskattat.

– Vi har levererat ut varor i stort sett varje dag sedan de nya råden kom i oktober.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.