• idag
    17 jan
    -3°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    18 jan
    -1°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    19 jan
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    20 jan
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      2.4 mm
  • torsdag
    21 jan
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Det behövs fler gång- och cykelvägar i Skaraborg

Debatt
PUBLICERAD:
Det finns en vilja runt om i Skaraborgs kommuner att bygga ut nätet med gång- och cykelvägar. Men det finns ett bekymmer – de kostnader som Trafikverket presenterar för att förverkliga viktiga projekt, skriver Skaraborgs Socialdemokratiska kommunal- och oppositionsråd.
Foto: Helena Lindgren
Det finns en vilja runt om i Skaraborgs kommuner att bygga ut nätet med gång- och cykelvägar. Främst handlar det om trafiksäkerhet för de oskyddade trafikanterna, inte minst skolbarnen. Men det finns ett bekymmer – de kostnader som Trafikverket presenterar för att förverkliga viktiga projekt.

Det finns flera delar i bekymren med de allt högre kostnaderna för att anlägga gång- och cykelvägar:

• Skillnaden mellan de preliminära kostnader Trafikverket presenterar för kommunerna och de kostnader som sedan presenteras efter att projektering genomförts. Det händer att det blir dubbelt så dyrt jämfört med vad som först presenterats. Detta gör det oerhört svårt för kommunerna i deras ekonomiska planering.

• Kostnaderna för att anlägga gång- och cykelvägar tenderar att snart kosta lika mycket som att anlägga en väg för biltrafik. Detta medför dessutom att många projekt blir så dyra att de måste tas upp i Trafikverkets regionala plan.

• Regelverket kring gång- och cykelvägar är inte anpassat till den behovsbild och de standardkrav vi på landsbygden har.

Att bygga ut nätet med gång- och cykelvägar är viktigt av flera skäl. Främst handlar det om säkerheten för gång- och cykeltrafikanter. I ett landsbygdsområde som Skaraborg är det inte minst många skolbarn som ska ta sig till skola eller upphämtningsplats för skolskjuts. Nu under vinterhalvåret är det ofta mörkt såväl till som från skolan.

Allt fler bör av miljöskäl ges bra och säkra möjligheter att ta sig till jobbet via fot eller cykel. Här har också elcykeln öppnat nya möjligheter för de som antingen har en kuperad terräng på vägen till jobbet eller ligger på gränsen avståndsmässigt. Ska vi klara en grön omställning i samhället måste bilåkningen minska och fler ges möjlighet till andra färdmedel.

I Skaraborgs kommuner ligger en lång rad gång- och cykelvägar på planeringsstadiet. Men prislappen gör att flera kommuner nu börjar dra öronen åt sig. En cykelväg på en sträcka om 750 meter i Karlsborgs kommun är kostnadsberäknad till 11 miljoner kronor. Det ger ett meterpris på nästan 15 000 kronor. När andra bedömare gör en kostnadsberäkning på samma sträcka hamnar prislappen på cirka en fjärdedel av den summan. Det är inte rimligt att de ska vara en sådan prisskillnad.

Ska ambitionen om gång- och cykelvägar i Skaraborg kunna förverkligas måste en ändring komma till stånd. Vi vill skapa vägar som ger säkerhet, främst för våra skolbarn så att de kan ta sig säkert till såväl skola som fritidsaktiviteter. Men regleringar och plankrav får inte vara en sådan bromskloss och kostnadshöjare att det riskerar att det till slut bara finns planer men inga GC-vägar blir verklighet.

Skaraborgs Socialdemokratiska kommunal- och oppositionsråd:

Niclas Eringsfors, Essunga, Ingvor Bergman, Falköping, Petter Johansson, Grästorp, Carina Gullberg, Gullspång, Åsa Karlsson, Götene, Pierre Rydén, Hjo, Jonas Davidsson, Karlsborg, Jonas Sundström, Lidköping, Ida Ekeroth Clausson, Mariestad, Fredrik Nordström, Skara, Johan Ask, Skövde, Rolf Eriksson, Tibro, Anna-Karin Skatt, Tidaholm, Karin Arvidsson, Töreboda, Fredrik Nelander, Vara

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.