Ungdomar bak i bilen - dåliga på att använda bälte

Trafik
PUBLICERAD:
NTF konstaterar: bältesanvändningen bland 15 - 24-åringar sittandes i baksätet är tre till fyra gånger längre jämfört med övriga åldersgrupper.
Foto: Jan Fleischmann
Bältesanvändningen bland 15 - 24-åringar sittandes i baksätet är tre till fyra gånger längre jämfört med övriga åldersgrupper. Det konstaterar NTF efter analys från akutsjukvårdens data i Sverige.

– Jag blev faktiskt lite besviken när jag såg siffrorna. Vi är ofta ute och möter ungdomar på gymnasiet, där pratar vi mycket om bilbälte och bilens inre säkerhet. Jag trodde i min enfald att läget var mycket bättre och blev bekymrad, säger Petra Hansson Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) Skaraborgs verksamhetschef.

Resultaten från akutsjukvården, under de tre senaste åren, indikerar att bältesanvändningen bland ungdomar i baksätet kan ligga så lågt som 80 procent.

– De unga kommer direkt från trafikskoleutbildning, har precis tagit sitt körkort och borde vara väldigt uppdaterade på riskerna. Samtidigt vet man att ungdomar, rent biologiskt, utvecklar sitt riskmedvetande senare. Men man önskar att de skulle var mer rädda om sig, säger Petra Hansson och fortsätter:

– Jag tror att det tyvärr handlar ganska mycket om grupptryck. I de tragiska olyckor som har inträffat har det varit väldigt många i bilen och ofta en ung, kanske osäker förare. Man kan ha triggat och stressat varandra.

Minskad risk

NTF Skaraborgs verksamhetschef förklarar att bältet är den absolut viktigaste säkerhetsaspekten i bilen – både i framsätet och i baksätet.

– Om man använder ett trepunktsbälte minskar risken att skadas svårt vid en kollision med cirka 50 procent.

Den totala användningen av bilbälte i framsätet i personbil ligger alltjämt högt. NTF:s årliga bältesmätningar bygger på över 350 000 observationer från landets samtliga kommuner. I år visar den att 96 procent av förarna och passagerarna i framsätet i tätort använder bilbälte.

– Jag vet inte vad man kan gör mer, dagens bilar blinkar och piper när man inte har på sig bälte. Behövs det att de inte startar utan bilbälte?, säger Petra Hansson.

I Skaraborgs län ligger bältesanvändningen en procentenhet lägre än riksgenomsnittet. Den har dessutom minskat jämfört med 2019. De lokala mätningarna visar att kvinnor (98 procent) använder bälte i något högre utsträckning än män (94 procent).

För att nå det nationella målet för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige, som ligger på 99 procents användning, krävs det mer. I 2020 års mätning är det endast två län, Halland och Stockholm, som når upp till målet.

– Vi får fortsätta att informera. Men någonstans i den här trafiksäkerhetsvärlden måste man få folk att förstå att man inte är odödlig. Dessutom drabbas inte bara en person utan många runt omkring när det väl händer något, säger Petra Hansson.

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.