Hoppa till huvudinnehållet

ARN ger Mio rätt om en säng som gav kunden ont i ryggen

Publicerad:
Reporter Anita Enocksson
Anita Enocksson
anita.enocksson@sla.se
ARN tycker inte att bolaget brustit rent konsumenträttsligt.
ARN tycker inte att bolaget brustit rent konsumenträttsligt. Foto: Anita Enocksson

En missnöjd sängkund i Malmö anmälde Mio AB till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som granskat fallet och nu avslår konsumentens krav på kompensation.

ARN kan inte se att bolaget brustit i ett rent konsumenträttsligt hänseende. Anmälarens krav var att få tillbaka de 16 995 kronor som sängen kostat eller i vart fall få ett prisavdrag med 50 procent.

Sängen som köptes oktober 2019, levererades i december och i januari 2020 upptäckte kunden att den hade en defekt på så sätt att båda madrasserna sjunker in i mitten.

Problemet uppstod efter endast några veckors användning vilket ledde till ryggsmärtor efter att han använt sängen.

Men motpartens svar var att motsätta sig kravet; efter besiktning kunde man inte se att det skulle röra sig om exempelvis ett fjäderbrott.

Nämnden har också tittat på inskickade bilder och bedömer att kunden genom den presenterade bevisningen inte har bevisat att sängen är felaktig i köprättslig mening; ”Som köpare av en säng får man räkna med att vissa förändringar uppstår.”

Artikeltaggar

KonsumentNyheterNäringslivTibro

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.