Ingen brådska att växa för studion bakom succéspelet Valheim

Publicerad:
Henrik Törnqvist på Iron Gate Studio hade inte kunnat tro att man skulle komma upp i fem miljoner sålda spel. Foto: Tobias Larsson Franzén

Försäljningen av vikingaspelet Valheim fortsätter att rulla på som tåget. Antalet sålda digitala exemplar ligger nu på över fem miljoner. En osannolik succé för den lilla spelstudion från Skövde med fem anställda, som nu blivit i behov av att rekrytera.

– Men vi vill inte växa för fort, säger grundaren Henrik Törnqvist på Iron Gate Studio.

Det blev en överväldigande start för Iron Gates första release, Valheim, när det släpptes på den digitala pc-spelplattformen Steam den 2 februari. Efter bara några dagar hade en miljon spel sålts och det hade klättrat upp som bästsäljare på den globala försäljningslistan, vilket SLA då skrev om.

Men under den korta tiden som har förflutit sedan dess så har mycket hänt. Försäljningen har fortsatt i samma rasande takt. Den 3 mars, en månad efter att spelet släpptes, passerade man femmiljonersgränsen, vilket kan jämföras med deras ursprungliga förhoppning om att sälja 20 000 spel under den första månaden.

– Det hade vi kommit upp i efter två timmar. Helt galet, säger Henrik Törnqvist som grundade Iron Gate Studio 2019 tillsammans med vd:n Richard Svensson.

Till en början var bolaget en del av The Game Incubators program för startups på Science Park Skövde. Coffee Stain Publishing, också från Skövde, står som utgivare för Valheim.

”Vi har inte skyndat på utvecklingen utan har tagit god tid på oss”, säger Henrik.
”Vi har inte skyndat på utvecklingen utan har tagit god tid på oss”, säger Henrik. Foto: Tobias Larsson Franzén

Henrik och Richard jobbade på ett annat spelföretag i Skövde, Pieces Interactive, innan Richard tog det första steget till Iron Gate och började jobba med Valheim på egen hand. Kort därefter anslöt sig Henrik. Nu är man fem personer i bolaget - där de flesta har studerat på Högskolan i Skövde.

– Målet var att kunna försörja sig på spelet och utveckla det i early-access. Men vi hade aldrig kunnat tänka oss att vi skulle sälja fem miljoner. Och det fortsätter, säger Henrik.

Positiv respons

Spelet är i så kallat early-access, vilket betyder att det ännu inte är helt färdigutvecklat och att spelarna kan komma med synpunkter på förbättringar. Trots det är 96 procent av de 140 000 recensionerna man fått överväldigande positiva.

”Blickarna riktas mot spelstaden Skövde”

– Vår strategi har hela tiden varit att vi ska ha ett polerat spel, som går att spela som det är tänkt under early-access, och där vi sedan fyller på med mera material efter hand. Visst, Valheim har många buggar, men grundstommen är ändå ganska stabil. Det finns inget värre än ett spel som inte fungerar som det ska. Vi har inte skyndat på utvecklingen utan har tagit god tid på oss. Jag tror det är jätteviktigt för det märks av i slutändan, säger Henrik.

  • Valheim släpptes den 2 februari.
    Valheim släpptes den 2 februari.
  • Spelet är i early-access.
    Spelet är i early-access.
  • Det ligger fortsatt i topp som bästsäljare på Steam.
    Det ligger fortsatt i topp som bästsäljare på Steam.
  • 96 procent av alla recensioner är överväldigande positiva.
    96 procent av alla recensioner är överväldigande positiva.

Det, tillsammans med vikingatemat och samarbetsfokuset, nämner Henrik som saker som har gjort att det blivit en sådan succé och storsäljare i bland annat USA, Tyskland och Japan.

– Det gäller att komma på ett koncept som man tror fungerar, vilket är otroligt svårt. Man vet liksom inte om man har gjort rätt förrän man lanserar spelet. Vi ville skapa ett äventyrs-survivalspel som man kunde spela tillsammans med vänner, och det har vi lyckats med. Där tror jag det fanns en lucka att fylla eftersom många survivalspel inte är samarbetsinriktade.

Rekrytering och ny lokal

Han sticker inte under stol med att ekonomin för bolaget ser mycket bra ut, även om det kostar en del att utveckla ett spel. Pengarna ska först och främst användas till att fortsätta utveckla Valheim, som beräknas vara helt färdigt först om ett par år, samt till att investera i en ny lokal. Lokalen som de har nu i centrala Skövde har de redan vuxit ur, trots att de inte har hunnit att inviga den på grund av coronan. Det senaste året har de jobbat hemifrån.

Nu är de i tagen att utöka styrkan med ytterligare tre spelutvecklare.

– Ingen av oss har nog jobbat så mycket som nu. Så det behövs.

Lokalen i centrala Skövde har man redan vuxit ur.
Lokalen i centrala Skövde har man redan vuxit ur. Foto: Tobias Larsson Franzén

Räcker det med tre?

– Nej, det gör det inte men vi vill inte växa för fort, utan i stället försöka hitta rätt personer. Om vi börjar ta in massa folk hej vilt blir det inte bra, utan vi börjar med tre och sen får vi se var vi står efter det.

Blir ni kvar i Skövde?

– Vi kommer vara kvar i Skövde.

Fler spelsuccéer från Skövde

Valheim är ytterligare ett i raden av spel som skapats av spelstudios i Skövde och som blivit storsäljare internationellt.

Tidigare succéer är bland annat Goat simulator av Coffee Stain Studios samt Satisfactory, Raft av Redbeet Interactive och Battlerite samt Bloodline Champions av Stunlock Studios.

Artikeltaggar

Iron Gate StudioSkövdeSpel

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare