Årsmöte för Liberalerna

Gästtalare vid Liberalernas årsmöte i Skövde var Axel Darvik.

Gästtalare vid Liberalernas årsmöte i Skövde var Axel Darvik, skolkommunalråd i Göteborg och ledamot av Liberalernas partistyrelse. Föreläsningen kom därför osökt in på skolpolitiken i Göteborg och framtidsplanerna för Liberalerna på riksnivå. Axel Darvik betonade en positiv skolkultur med behöriga lärare som den viktigaste grundförutsättningen för skolan. Det är specialutbildade personer som behövs och det är olyckligt att andelen speciallärare trappats ned under de senaste åren.

Hur Liberalernas framtid kommer att se ut beror på förtroendet för partiet som garant för att skapa frihet och möjligheter för människor i vardagslivet och bidra till sammanhållning med omsorg om varandra.

– I en borgerlig regering ska Liberalerna framstå som grindvakt mot ”bruna förslag”, menade Axel Darvik.

Vid årsmötet blev det omval på alla poster. Som ordförande fortsätter Ulla-Britt Hagström med vice ordföranden Petter Fahlström och Jacqueline Tjällman. Gruppledare Christer Winbäck fortsätter som sekreterare och Elin Elfverson som kassör. Övriga i styrelsen är Anders Edeskär-Wennberg, Viola Lindén, Johan Ekström, Marie-Louise Fahlström och Nils Carlsson. Som ersättare i styrelsen omvaldes Stig Larsson, Elisabet Fläring, Kay Henningsson, Vanja Ekström, Birgitta Lövgren, Mikael Wendt och Jan-Håkan Otterberg.

Fyra arbetsgrupper planerar för Liberalernas politik i Skövde:

- Samhällsbyggnad, infrastruktur, etableringar och bostäder leds av Nils Carlsson.

- Kultur- och fritidsgruppen leds av Marie-Louise Fahlström.

- Hållbar skola-/utbildning för framtiden leds av Johan Ekström.

- Äldres välfärd leds av Christer Winbäck.