Bara början på effektiviseringarna i skolan

Insändare
PUBLICERAD:
Grattis elever och lärare. Det ni upplever nu och de senaste åren avseende ekonomin är bara början, menar insändarskribenten.
Foto: Roland Svensson
Jag läser i SLA 23/3 att statsbidraget våra lokalpolitiker har att förfoga över blir till ”städpengar”. Det är bra att skolan är ren.

Jag har även de senaste veckorna läst flera insändare som alla verkar vara skrivna av lärare och pedagogisk personal. Dessa ser att många av våra elever – era barn – far illa. Anser sektorchefen att det är bra och klokt att inte hjälpa eleverna i Skövde när hon nu får ta del av berättelser ur verksamheten? (Tillrättalagda kvalitetsredovisningar målar nog inte alltid en med verkligheten överensstämmande bild av verksamheterna, eller vad tror sektorchefen?)

Som grädde på moset går att läsa i ”Strategisk plan budget 2020-2022” om en årlig effektivisering om 12 miljoner ur skolans budget. 12 miljoner per år. Grattis elever och lärare. Det ni upplever nu och de senaste åren avseende ekonomin är bara början. Rektorerna kan ju fundera på detta också. När ni har kämpat hårt för att få en budget i balans kan ni nästa år se fram mot att göra ytterligare besparingar eftersom man anser att Skövde kan spara 12 miljoner per år på er verksamhet.

Förlorarna blir rektorerna, eventuella assistenter, eleverna och lärarna. Så länge ni har en budget i balans kan man nästa år spara mer på den, exempelvis genom att ”effektivisera” i antalet elever per lärare. Läromedel är dyrt. Varför ska eleverna behöva träna på att läsa texter nu när de har datorer att titta på? Ni som är föräldrar till barn som går i skolan i Skövde kan ju fundera på det här och känna hur det känns i magen.

Eftersom även jag arbetar som lärare i Skövde ser jag stora klasser och uteblivet stöd. Vi hinner inte hjälpa våra elever - era barn. En stor del i detta är att personal i elevhälsan sitter i stadshuset istället för att hjälpa barn i behov av stöd. Elevhälsan här i Skövde prioriterar som jag ser det pappersprodukter och processer framför barnens utbildning och framtid. Det är nog här man kan göra effektiviseringen.

Lärare

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.