Gästkrönika: Först schampo… sen balsam!

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Malin Lundberg, gästkrönikör.
Hemma hos oss renoverar vi just nu badrummen. Det kan innebära diverse spännande, kostsamma eller skumma upptäckter, och även att man får upptäcka andras duschar.

I drygt sex veckor har jag nu duschat hemma hos släkt och vänner. Innan jag äntrar duschen så tänker jag inte alltid på att ställa upp mina flaskor så att jag på förhand vet vilken flaska som innehåller vad, utan de hjälpmedel jag har för att kunna läsa på flaskorna, alltså glasögonen.

När detta inträffar och doft och känsel inte vägleder mig, så är det näst intill omöjligt att veta vad som finns i vilken flaska. Ska jag behöva ha glasögon på mig i duschen för att kunna se vad som står på flaskorna, är det rimligt? Vi vet ju alla att det är viktigt att använda dessa produkter i rätt ordning!

Ja, detta är en situation jag som kund till schampo- och balsamtillverkaren kan hamna i. Jag tycker att tillverkaren borde ha ansträngt sig lite mer för att sätta sig in i vilka situationer jag kan hamna i när jag ska använda dessa produkter, vilka mina problem kan vara och vad som skulle underlätta för mig. Det är inga större fel på mina ögon, förutom ett helt förväntat slitage.

Tänk dig hur det skulle bli om optikern slarvade igenom detta steg och körde lite på magkänsla!

Som för de flesta medelålders personer så har mina armar blivit för korta. Man behöver ju inte gå flera mil i kundens skor för att upptäcka och förstå detta. Ändå är det förvånansvärt många tillverkare som inte har tänkt på att synen försämras med åldern, vilket gör det nödvändigt med stora, tydliga bokstäver på förpackningarna. Däremot har de ofta tänkt på att skriva produktens namn med stor stil, kolla så får du se. Det hjälper inte mig när jag står i duschen med vattnet strilande och för korta armar.

På tal om glasögon så är ju optiker en yrkeskategori som ägnar minst 30 minuter åt kundens problem och vad som skulle underlätta. De säljer inte sin produkt utan att först ställa så många frågor så att man knappt vet om ”ettan” eller ”tvåan” är bäst, eller om grönt eller rött är skarpast. Tänk dig hur det skulle bli om optikern slarvade igenom detta steg och körde lite på magkänsla!

Några timmar med mig och mina kollegor på Science Park Skövde AB skulle kunna räcka för att vända en aning på perspektiven. Vi stöter ofta på härliga och sprudlande entreprenörer som älskar sin idé så mycket att de inte tycker att en promenad i kundens skor är nödvändig. Då plockar vi fram en av de metoder vi använder för att ta reda på om det överhuvudtaget finns någon potentiell kund, vad hen vill ha och vilka utmaningar och problem hen kan hamna i. Det gäller alltså även här att göra saker i rätt ordning. Först verifiera sin idé, sen utveckla produkten eller tjänsten.

Sedan jag började på Science Park Skövde AB i höstas så har jag blivit varse hur enormt viktigt det är att först sätta sig in i kundens problem eller utmaning för att sedan skapa en produkt eller tjänst. Att utmana sin fantastiska idé ur ett perspektiv som belyser vad denna produkt eller tjänst skapar för värde och för vem?

Detta är grunden i innovation. Vi är sedan barnsben drillade och fostrade till att försten till lösningen vinner, men ska man syssla med innovation, då gäller det att stänga lösningslådan för en stund.

Jag avslutar med ett boktips till hängmattan i sommar, ”I kundens skor” av Klas Hallberg och Per Kristensson, och med att citera en av nutidens mest kända hockeyspelare som i reklamfilmen förmodligen inte vet hur rätt han har: ”Först schampo… sen balsam”.

Malin Lundberg

Hiss: Går det att säga något annat än sommaren?

Diss: Fästingar

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.