Intresset och köpsuget för amerikanska entusiastbilar håller i sig och nu satsar Skövdeföretaget Funny Garage på ny bilhall i Norra Ryd, den gamla lokalen på Mariestadsvägen har man växt ur för länge sedan. ”Vårat mål är att bli en av de riktigt stora aktörerna på USA-bilar i landet”, säger ägaren Kristian Kronvall.
Kristian Kronvall har hållit på med bilhandel sedan 2009 då Bilcity startade upp verksamheten i före detta Uno-X macken på Mariestadsvägen. Då handlade bilaffärerna mest om begagnade bruksbilar av de vanliga märkena, ”Svensson-bilar” som Kristian kallar dem.
Men intresset för amerikanska entusiastbilar tog allt mer överhanden och 2016 slog han upp dörrarna till sitt andra företag i fastigheten; Funny Garage som helt inriktar sig på försäljning av jänkebilar. Mestadels bilar från de av kunderna eftertraktade åren 1950- 60- och 70-talet.
– Vi har växt under åren och är nu en av de större importörerna av amerikanska bilar i landet. Efter flytten till nya lokalen kan vi expandera och ska försöka ha ett hundratal USA-bilar i lager, berättar Kristian Kronvall.
I dagsläget är bilhallen mer än fullbelagd men i slutet av året kan hela bilkaravanen flytta till nya lokaler i Norra Ryd där Funny Garage öppnar sin nya bilhall. Området är nära 6 000 kvadratmeter stort med lokaler på cirka 1 800 kvadrat. Förutom bilhallen som ska rymma ett 50-tal bilar skapas kontor, verkstad och bilvård, en fotohörna samt en avdelning för begagnade Harley Davidson motorcyklar.
– Det är stora ytor utomhus och läget är perfekt med närheten till väg 26. Man kan provköra bilarna på området eller ta en längre sväng om man vill. Vi brinner för amerikanska bilar och det kommer kunder från hela landet, både unga och gamla. Vi har flera sköna kunder som är lite ”old school”, de är ärliga och rakryggade och skakar i hand på bilköpet.
Chevrolet Impala från tidigt 60-tal har blivit en fluga bland yngre jänkebilsfantaster, och inte minst bland tjejer, menar Kristian.
– Men det finns många andra bra bilmärken som kan ge mer för pengarna, till exempel Buick, Pontiac eller Chrysler. Chevrolet var ju vanliga bilar som folk köpte för ett par tusen dollar på sextiotalet.
Kristians bilintresse hänger med sedan barnsben. Bilfilmer som ”Blues brothers” och ”Nu blåser vi snuten” - samt säckvis med biltidningar bidrog till bilintresset.
– Farsan hade en Chevelle -68 på den tiden så jag är uppfödd med muskelbil, när han sålde den på 1980-talet fick han väl 20 000 kronor. Nu har vi sålt en sådan bil för det tjugodubbla priset.
I bilhallen har en kund från Kalmar precis anlänt - en Chevrolet C 10 från 1970, renoverad, lackad i orange och med 7,5 liters motor ska provköras innan affären blir av. Försäljaren Mikael Lungberg startar upp motorn som vrålar igång med sina gissningsvis 400 hästar.
– Ta det lite vackert med gaspedalen nu, säger han till bilköparen innan de lyckas smita ut i trafiken på Mariestadsvägen.
Pick-upen är inlämnad och säljs som förmedlingsbil, något som bli vanligare för en smidig bilaffär, menar Kristian.
– Det är praktiskt för både säljare och kund så det är något vi kommer att satsa mer på. Vi sköter om affären och tar en fast provision för det av säljaren. Sedan har vi kunder som själva hittat en bil i USA och som vi hjälper till att ta hem. De tycker det är värt pengarna att slippa greja med betalning, transporter, container och allt pappersarbete och registreringsbesiktning i Sverige.
– Men det är svårt att hitta bra bilar i USA nu, priserna har skjutit i taket och alla bilprogram har trissat upp intresset, säger Kronvall.