Hoppa till huvudinnehållet

Skenande bränslepriser slår mot verksamheter i flera branscher: "Är väldigt illa"

Publicerad:
Reporter Anders Järnebrand
Anders Järnebrand
anders.jarnebrand@nlt.se
De rekordhöga bränslepriserna får konsekvenser för bland annat Taxi Lidköping. Vd Morgan Särevik uppskattar att fem kronor mer per liter diesel innebär ökade kostnader på närmare 200 000 kronor på ett år.
De rekordhöga bränslepriserna får konsekvenser för bland annat Taxi Lidköping. Vd Morgan Särevik uppskattar att fem kronor mer per liter diesel innebär ökade kostnader på närmare 200 000 kronor på ett år. Foto: Sören Turesson

Bränslepriserna har stigit till rekordnivåer. Det slår inte bara mot privatbilister utan är också kännbart för företag inom såväl lantbruket som åkeri-, maskinentreprenad- och taxibranschen.

– Det är klart att det är väldigt illa, säger Claes Djup på Djups gräv och marktjänst.

19,32 kronor för diesel, 17,79 för bensin – så löd de rekommenderade literpriserna på måndagen. Det är nästan 5 respektive drygt 3,50 kronor mer än vid årsskiftet.

Den rekordartade prisökningen påverkar så klart många privatekonomier, inte minst i vår glesbygdspräglade landsdel, men innebär också påfrestningar för verksamheter inom flera näringar.

”Tuffare konkurrens”

En sådan är lantbruket.

– Det är klart att det här påverkar de gröna näringarna väldigt mycket. Vi är i en väldigt konkurrensutsatt bransch. Tittar vi runt om i Europa och i andra länder är kostnadsläget i Sverige redan högt och nu då med ökade dieselpriser blir konkurrensen ännu tuffare än vad den var innan. Så det drabbar oss i mycket hög grad skulle jag säga, säger Sofia Karlsson, ordförande i LRF Västra Götaland.

Drivmedelspriserna påverkar det svenska jordbrukets konkurrenskraft, menar Sofia Karlsson, ordförande i LRF Västra Götaland; beskattningens utformning gör att ökade oljepriser får större effekt här.
Drivmedelspriserna påverkar det svenska jordbrukets konkurrenskraft, menar Sofia Karlsson, ordförande i LRF Västra Götaland; beskattningens utformning gör att ökade oljepriser får större effekt här. Foto: Sören Turesson

Här, påpekar hon, bidrar också det faktum att återbetalningen av dieselskatt till jordbruket har sänkts.

– Som lantbrukare kan man i efterhand begära tillbaka en del av dieselskatten, men nu har den andelen minskats.

– Sedan vet vi att en del av våra insatsvaror, till exempel mineralgödsel, också följer drivmedelspriset. Så förutom själva bränslet blir även en del av de varor vi använder i vår produktion dyrare, tillägger Sofia Karlsson.

”Försöker överleva”

Maskinentreprenad är ett annat område där rekordpriserna känns av. Det kan Claes Djup på Djups gräv och marktjänst vittna om.

– Ja, det är inte speciellt kul nu, säger han.

I fråga om de avtal som redan ingåtts kan företaget inte göra annat än att se på när marginalerna äts upp av bränslekostnaderna.

– Det är klart att det är väldigt illa, men vi får försöka att överleva.

När det räknas på kommande uppdrag kan höjd tas för prisläget, men då blir också priset för kunden därefter. Vad det kan göra med efterfrågan på sikt oroar.

– Jag vet inte hur mycket folk klarar att betala, säger Claes Djup som ser beskattningen som det stora problemet i sammanhanget.

– Någon tror ju att detta är skitbra med höga priser på bränsle – då går det inte åt så mycket. Men vad ska vi göra? Vi måste ju hålla maskinerna i gång, och då är det bränsle vi behöver, säger han.

Bränsleklausuler i avtal

Beroende av bränsle är även åkerinäringen inom vilken Götene kyltransporter är verksamt. I deras fall får dock inte prisfluktuationerna någon omedelbar påverkan på kassan.

– Vi har bränsleklausuler med egentligen alla kunder där vi höjer undan för undan. Så vi är rätt trygga med bränslepriserna, säger ägaren Ulf Johansson.

Tack vare bränsleklausuler i avtalen med sina uppdragsgivare drabbas inte Götene kyltransporter direkt av de ökade drivmedelspriserna, berättar ägaren Ulf Johansson.
Tack vare bränsleklausuler i avtalen med sina uppdragsgivare drabbas inte Götene kyltransporter direkt av de ökade drivmedelspriserna, berättar ägaren Ulf Johansson. Foto: Sören Turesson

Om så inte hade varit fallet skulle läget ha varit ett annat.

– Då ginge vi under på några veckor. Vi tankar ju 80–90 kubik i veckan och det blir mycket pengar. Sådana marginaler finns aldrig.

”Betalar det själva”

Taxi Lidköping har det inte lika väl förspänt på avtalsfronten. Här är huvuddelen av omsättningen kopplad till körningar åt Västtrafik – till exempel skolskjuts, färdtjänst och sjukresor – och i det avtalet finns ingen möjlighet att påverka prislappen. Visserligen sker regelbundna justeringar, men den indexhöjning som tillämpas baseras bara till liten del på petroleumkostnader.

– Det är rätt jobbigt just nu – vi får betala det själva, konstaterar vd Morgan Särevik.

Oroväckande, säger Morgan Särevik på Taxi Lidköping om drivmedelsprisernas utveckling.
Oroväckande, säger Morgan Särevik på Taxi Lidköping om drivmedelsprisernas utveckling. Foto: Sören Turesson

Företags- och privatkunder utgör en mindre del av kakan, men är på viss uppgång efter lågperioden under coronapandemin. När det gäller de förstnämnda finns även där avtal som medför att prisjusteringar inte låter sig göras utan vidare. Lättare är då att höja taxan för privatkörningar, men där avvaktar man än så länge.

– Vi har ju en konkurrenssituation och har valt att inte lägga på något tills vidare, säger Morgan Särevik.

60 procent är skatt

Dyrare olja samt ökad reduktionsplikt – det vill säga att mer av dyrt biobränsle måste blandas i de fossila drivmedlen – nämns som förklaringar till de skenande priserna.

Vid årsskiftet kommer reduktionsplikten att höjas ytterligare liksom koldioxidskatten, vilket bäddar för än högre priser såvida inte oljepriset faller.

Av det konsumenten betalar för bränslet utgörs omkring 60 procent av skatt. Utöver koldioxidskatt tillkommer även energiskatt samt moms.

Artikeltaggar

DieselDrivmedelLantbrukLidköpingLRFNäringslivOljaTaxi LidköpingTransport

Så här jobbar SLA med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.