Hur många orter är kvar i kampen om batterifabriken? Volvo Cars vd Håkan Samuelsson har sagt att listan är ”väldigt kort”. Magnus Holst, presstalesperson, svarar kryptiskt på vad det betyder: ”Samuelsson bedömde den uppenbarligen som kort, men allt handlar om hur lång en lista varit från början”. Om Skövdes chanser säger han inget.
Sällan har en så tydlig kamp mellan kommuner utspelat sig i Sverige som nu. I potten ligger en batterifabrik med flera tusen arbetstillfällen. Men varken Northvolt, som byggde sin första batterifabrik i Skellefteå, eller Volvo Cars vill officiellt kommentera kampen om den gemensamma nya batterifabriken. Därav blir spekulationerna många.
Kommunalrådet bekräftar – Northvolt och Volvo Cars har varit i Skövde igen”Vill inte elda på”
– Men vi vill inte elda på spekulationerna genom att kommentera vilka orter vi tittar på eller vilka som finns kvar som alternativ, säger Magnus Holst, presstalesperson Volvo Cars.
– Det är ett viktigt beslut för Volvo Cars, för Northvolt och för den kommun och region det berör. Vi är i slutfasen av vårt arbete och vi vill givetvis göra jobbet ordentligt. Jag kan inte gå in på några detaljer men det är en mängd faktorer som ska stämma.
Skellefteås kommunalråd: ”Intresset är enormt – en spännande resa””Inga fnurror”
Att beslutet nu flyttas fram till efter nyår - först var beskedet att det skulle komma innan jul - är inget dramatiskt enligt Magnus Holst.
– Nej, nej, det finns inga fnurror på tråden eller så. Det handlar bara om att vi vill göra arbetet grundligt.
Flög helikopter vid hemliga mötet – Jonsson i överläggningar med NorthvoltHur många orter?
Så sent som i förra veckan sade Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vid en pressträff i samband med bolagets kvartalsrapport att man nu har en ”väldigt kort lista” med alternativa etableringsorter för batterifabriken.
Jonsson bekräftar uppgifter om hemliga mötet med Northvolt och Volvo CarsVad det skulle innebära i antal räknat vill Magnus Holst inte kommentera.
– Läget från vårt håll är att vi har en lista med kommuner och regioner, Håkan Samuelsson har uppenbarligen bedömt den som kort. Men allt handlar om hur lång en lista har varit från början till hur lång den är nu.
Klubben vägrar lämna flygplatsen – risk för juridisk strid”Rena spekulationer”
Dagens Nyheter har tidigare haft uppgifter som säger att Skövde, Göteborg och Sundsvall, liksom finska Vasa och belgiska Gent är kvar på listan. I Rapport i SVT på söndagen var det betydligt fler orter som det spekulerades kring, där fanns även Norrköping, Gävle, Umeå, Borlänge och Östersund med. I inslaget sades att varken Volvo eller Northvolt ville kommentera men att bolaget sagt att det ännu handlar om fler orter än de som media lyft fram.
– Det är rena spekulationer, inga uppgifter jag kan kommentera, säger Holst.
Skövdes chanser?
Enligt tidigare uppgifter från kommunstyrelsens ordförande i Skövde, Katarina Jonsson (M), är Skövde fortfarande med på listan över tänkbara etableringsorter. SLA har också kunnat avslöja att toppar från de båda bolagen varit i Skövde även efter det uppmärksammade ”helikopterbesöket” i mitten av november.
Stora förändringar väntar för Skövde – om batterifabriken blir verklighetMen Magnus Holst vill inte säga något alls om hur Skövde ligger till i kampen om batterifabriken eller vilka möjligheter kommunen har.
– Nej, det kan jag inte göra. Officiellt har vi aldrig pratat om speciella orter.
Inga Northvolt-svar
SLA har sökt ansvariga på Northvolt för en kommentar. Anders Thor, ansvarig för samhällsrelationer Northvolt, återkommer via mejl.
Han svarar att ”som du kanske märkt så är vår och Volvos gemensamma hållning att vi inte ger ut mer detaljer om processen i dagsläget. Återkommer gärna när vi kan berätta mer”.