Julbordsbokningarna slog rekord och Dan Persson, vd Knistad herrgård, och hans personal såg fram emot en härlig tid. Men så kom nya rekommendationer och avbokningarna började trilla in. ”Det är ett stort inkomstbortfall, men framför allt bekymrar det mig att min personal får ta emot mycket kritik från besvikna gäster. De mår väldigt dåligt av det”.
Livet började så smått återgå till det normala efter den tuffa perioden med restriktioner utifrån den pågående pandemin. Och suget efter julbord har varit stort. Det märkte bland andra Dan Persson på Knistad herrgård.
Rekordmånga bokade
– Vi hade 10 000 julbordsbokningar - julbord på kvällar och helger och luncher - från mitten av november fram till jul. Det var cirka 30 procent fler än ett pandemifritt år som 2019.
Knistad-gänget såg fram emot en hektisk men rolig period, lite tillbaka i gamla spår.
– Men nyligen kom myndigheterna med nya rekommendationer och snart beslutade regionen att deras anställda inte fick gå på julbord och då bokade Skaraborgs sjukhus av julbordet, det var en av de större bokningarna.
Många bokar av
Och det satte snöbollen i rullning. Efter det har flera större företag valt att stoppa julborden för sina anställa, även en del privatpersoner bokar av.
– Ikväll (fredag, SLA:s anmärkning) hade vi 450 personer bokade, nu är det istället cirka 300. Jag gissar att vi totalt tappar uppemot 2 000 julbordsbokningar under perioden.
Dan Persson är företagare och givetvis såg han fram emot ökade intäkter i samband med rekordnoteringen för julbordet. Nu konstaterar han att inkomstbortfallet på grund av avbokningarna landar på en till två miljoner kronor - det handlar om förlorade dryckesintäkter och att personalbemanningen är för hög i förhållande till antalet gäster.
”De blir ledsna”
Men det är egentligen annat som bekymrar honom mer.
– När chefer på sjukhuset eller stora företag har beslutat att boka av julborden blir mellanchefer och anställda så klart besvikna. En del av dem tar ut sin besvikelse på oss, på min personal. De ringer och är kritiska och det är väldigt jobbigt för personalen, de blir ledsna. Det sliter hårt på dem.
– Det finns inga restriktioner eller annat som gör att man inte får komma hit. Vi är redo att leverera det vi sålt. Vi har varit väldigt tydliga med våra avbokningsregler och det är dem vi följer. Jag respekterar de beslut som de ansvariga inom sjukhuset och företag gör när de ställer in men de måste stå för det och ta konsekvenserna av det.
Många av dem som ringer tycker att eftersom julbordet är betalt - pengarna får de inte tillbaka, avbokningar för större sällskap måste komma senast två veckor innan - borde de få något annat istället.
”En annan verksamhet”
– Men vi kan inte bara ”fixa en jultallrik” eller liknande. Catering är en helt annan verksamhet som bland annat kräver en annan utrustning.
Då och då möts Knistad-personalen av avbokade gäster som menar att de är värda minst en jultallrik eftersom de har jobbat och slitit hårt i vården under pandemin.
– Men slitit hårt har personalen i den här branschen också gjort. De har bland annat känt en stor oro för att förlora sitt arbete.
Gör sitt bästa
Dan Persson säger att han skulle kunna vara förbannad på mycket just nu, men väljer att inte vara det.
– Jag har lärt mig under pandemin att ingen gör något för att vara elak. De känns som att alla, myndigheter och samhället i stort, gör allt för att minska smittspridningen. Alla gör sitt bästa.