Den 31 mars stängs den kommersiella trafiken och senast 30 juni ska banan vara markerad som stängd. Nu finns en skriven plan för hur avvecklingen av verksamheten vid Skövde flygplats ska gå till. En avveckling som beräknas kosta 6,7 miljoner kronor.
Det är det kommunala bolaget Skövde Airport AB som har tagit fram ett avvecklingsunderlag för processen.
Dokumentet har skickats in till Skövde kommun och förslaget väntas godkännas av kommunfullmäktige under januari månad.
SLA har läst underlaget som steg för steg redogör för stängningen.
Lämnar certifikat
∎ Februari: Vid en extra bolagsstämma ska Skövde Airport AB besluta om avveckling och frivillig likvidation.
∎ 31 mars: Flygplatsen stängs för kommersiell trafik. Trafikcertifikatet återlämnas till Transportstyrelsen. Flygledartornet stängs. Från 1 april kan flygplatsen endast nyttjas av privat- och klubbflyg, men utan hjälpmedel som inflygningssystem och radiosamband.
∎ 1 april: Försäljning av inventarier, fordon och utrustning påbörjas lokalt och hos nätmäklare. Försäljning ska ske till marknadsmässiga priset och intäkterna beräknas till 6,5 miljoner kronor.
∎ 30 juni: Banan stängs helt för start- och landning och markeras som stängd enligt Transportstyrelsens författningssamling. Det är också formell sista dag för bolagets fem anställda. Personalen är uppsagd sedan tidigare.
∎ 1 juli: Likvidator tar över driften och genomför likvidationen av Skövde Airport AB. Likvidationen innebär att bolaget avvecklas och dess tillgångar omvandlas till pengar för att betala skulder. Eventuellt överskott tillfaller aktieägarna.
Kommunen köper
Underlaget går även igenom vilka åtgärder flygplatsbolaget ska genomföra senast 30 juni. Kommunen äger marken, men kommer att köpa inventarier i terminalen, tornet samt övriga byggnader.
All teknisk utrustning som master, belysning, bodar, tankutrustning ska monteras ned och tas bort av bolaget.
Avvecklingen av verksamheten och bolaget bedöms kosta 6,7 miljoner kronor.
Två PFAS-fynd
Miljöavveckling ska samtidigt ske. Två platser med föroreningar av PFAS har noterats och här ska efterbehandling ska ske i samverkan med markägaren, Skövde kommun.
I övrigt har inga föroreningar hittas enligt dokumentet. Några kostnader för miljösanering har inte angivits.
Underlaget tar inte upp de pågående diskussionerna med de föreningar och företag som har tomträttsavtal för sina verksamheter vid flygplatsen. Här sker förhandlingar direkt mellan Skövde kommun och parterna.