Nya taxemodellen är kostnadsneutral

Insändare
PUBLICERAD:
Skövde Energis Wiktoria Breman konstaterar i sitt insändarsvar bland annat att någon prishöjning har inte skett.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Svar till ”Bekymrad Skövdebo” (SLA, 15/1), ”Elis” (SLA, 18/1) och ”El-egant pris” (SLA, 19/1). Tack för era insändare. Någon prishöjning har inte skett utan det är en ny taxemodell som har införts. Det innebär att under vardagar (måndag-fredag), november till mars klockan 6-22, betalar man högre elöverföringsavgift och en avgift för högsta effekttimmen under månaden. Övrig tid betalar man en lägre elöverföringsavgift och ingen avgift för högsta effekttimmen.

Det innebär att cirka 20 procent av året betalar man något mer för sin förbrukning och 80 procent av året något mindre. I den uträkning ”Bekymrad Skövdebo” anger har man enbart tittat på höglasttiden och då blir den missvisande. Den nya taxemodellen är kostnadsneutral och det innebär att det inte är någon höjning i kundgruppen.

Tidigare har våra säkringskunder inte haft något incitament i taxan att hushålla med effekt och energi. Att detta nu införs beror på att effekt är den främsta kostnadsdrivaren i elnätet.

Fortsätt att diska och tvätta på vardagarna men gör det inte samtidigt, då håller du nere ditt effektuttag. Går det sedan att vänta till helgen så sparar du lite till på elnätet och dina kostnader.

Skövde Energi har gjort två utskick till alla kunder, vi har gjort ett omfattande arbete med att uppdatera vår hemsida med information. Vi har varit och träffat våra kunder på torget, Elins Esplanad och Billingen, så visst har vi informerat våra kunder om den nya taxemodellen. Skövde Energi besvarar alla synpunkter som kommer in till oss och i skrivande stund har vi inga obesvarade synpunkter.

Angående fakturan och att vi anger 165 kr/kW/år beror på att effekttaxan debiteras olika beroende på vilken modell elnätsföretaget har använt. Skövde Energi har valt fem månader, men det finns andra som har sju eller tolv månader, därför står det år på fakturan.

Skövde Energi har ansvaret för elnätet och sedan har du som kund valfrihet att välja vilket elhandelsbolag som du vill anlita för leverans av elen till din bostad. Tecknas ett avtal med Billinge Energi så kommer dessa avgifter på samma faktura som Skövde Energi.

Elnätstaxan har alltid debiterats på uppmätt förbrukning. Det innebär att du som kund med den nya taxemodellen har incitament att påverka när du väljer att förbruka mest energi och effekt. Den nya taxemodellen är fasta priser, det vill säga att det är fasta avgifter per kWh och kW. Så påståendet om att vi tar betalt för dyraste möjliga taxa under månaden stämmer inte, utan vi debiterar på den energi och effektuttag du som kund har haft under månaden. Viktigt att tänka på att kostnaden för elnät och elhandel är två olika saker.

Vi hoppas att våra kunder ändrar sitt konsumtionsmönster av både ekonomiska incitament och också som en del i vårt gemensamma samhällsansvar, annars är risken stor att vi får problem med elförsörjningen både lokalt och nationellt.

Vid ytterligare frågor och funderingar är ni välkomna att ringa mig eller vår kundservice.

Wiktoria Breman

Kundansvarig Skövde Energi

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.