Aktion Rädda Vättern (ARV) anmälde Försvarsmakten till Åklagarmyndigheten i samband med att verksamheten på Karlsborgs flygplats återupptogs för propellerdrivna flygfarkoster. Nu meddelar kammaråklagaren att man inte kommer att inleda en förundersökning, skriver ARV i ett pressmeddelande.
Enligt kammaråklagare Martin Elofsson finns det inga beslut som kan begränsa eller förbjuda verksamheten. I svaret till ARV skriver åklagaren att ”även om det inte är helt klart om verksamheten utgör en tillstånds- eller anmälningspliktig verksamhet, kan konstateras att det i anledning av Försvarsmaktens anmälan (från år 2001) inte har tagits något beslut om att begränsa eller förbjuda verksamheten.”
Vidare förklaras att ”det finns då inte någon anledning att anta att något brott har begåtts.”
– Det är en mycket olycklig situation som alltså pågått i över tjugo år. Det vi kan hoppas på nu är att regeringen följer mark- och miljödomstolens yttrande och avslår Försvarsmaktens ansökan om miljötillstånd. Myndigheterna måste i första hand se till att Karlsborgs flygplats saneras och inte som nu i varje sekund läcker giftiga PFAS-kemikalier till vårt dricksvatten, kommenterar Elisabeth Lennartsson, Aktion Rädda Vätterns ordförande, i pressmeddelandet.
Fortifikationsverket har inget att göra med tillstånd för försvarsmaktens flygverksamhet, däremot kan pressekreteraren Johanna Holst förklara läget när det gäller dräneringen:
– Vi har två planerade projekt på gång; en markavvattning och en bankantdränering. De ligger för beslut på olika nivåer; dräneringen hos FIHM och avvattningen hos regeringen. Vi inväntar de beslut och de tillstånd som krävs för att genomföra projekten, så där har inget förändrats på en längre tid nu.
Lena Bogren är kommunikationschef på F 7 och kommenterar beslutet med att Försvarsmakten hela tiden har ett miljötänk och tittar på var PFAS finns och hur man ska kunna rena det på bästa möjliga sätt. Det är dock en annan process som inte har med öppningen av landningsbanan att göra.
– Till att börja med har Karlsborgs flygplats aldrig varit stängd. Det är försvarsmakten själva som har lagt begränsningar på landningsbanorna som en flygsäkerhetsåtgärd. Sedan har Fortifikationsverket vidtagit vissa åtgärder för att säkerställa landningsbanans skick och gjort en förnyad undersökning som visar att den har tillräcklig bärighet för att man ska kunna landa 330 Hercules på den.
Hon förklarar vidare att när det gäller läckage av PFAS har det inte att göra med om man landar eller startar flygplan, utan mer om vilken nederbörd som faktiskt sker över flygplatsområdet.
– PFAS-problematiken är en annan process som vi jobbar med men som inte har något att göra med att vi ville säkerställa att vi har en bra landningsbana. Det är två helt olika saker och det finns inget fog för att påstå att vi är skyldiga till miljöbrott vilket nu även åklagaren konstaterar.