Volvo Cars och Northvolt nobbar Skövde för sin etablering av en ny batterifabrik.
Bygget kommer att påbörjas 2023 i Göteborg.
”Vi tror att Skövde kan bli en framtida etableringsplats”, skriver Anders Thor på Northvolt.
JUST NU: Tunga beskedet – ingen batterifabrik i SkövdeJonsson om beskedet: ”Det ger oss ett erkännande”Placeringen av fabriken i Torslanda, bredvid Volvos slutmonteringsfabrik, motiveras av geografisk närhet, kompetens och tillgång till infrastruktur.
I ett pressmeddelande skriver Volvo Cars:
”Placeringen av fabriken i Torslanda, Göteborg, ger fördelar i form av en direktväg in i Volvo Cars största bilfabrik, tillgång till infrastruktur, en stark pipeline av förnybar energiförsörjning och relevant arbetskompetens, och genom sin närhet till både Volvo Cars och Northvolts FoU-enheter.”
Det planerade FoU-centret i Göteborg, som de båda företagen tillkännagav i december som en del av en investering på cirka 30 miljarder kronor, har varit utslagsgivande i beslutet.
– Bygget av denna gigafabrik i Göteborg är ett avgörande steg, både för en fortsatt förvandling av en av mest dynamiska fordonsregionerna i världen, och för att bli en ledande global leverantören av hållbara batterier, säger Peter Carlsson i ett pressmeddelande, medgrundare och vd för Northvolt.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson fyller i:
– Vårt samarbete kring battericeller med Northvolt är mycket viktigt för våra strategiska ambitioner inom elektrifiering. Vi är fast beslutna att bli ledande i segmentet premium-elbilar och att endast sälja renodlade elbilar senast 2030.
Går i drift 2025
Batterifabriken ska driftsättas under 2025 och fullt utbyggd leverera batterier till närmare en halv miljon bilar årligen.
Volvo Cars och Northvolt investerar 30 miljarder kronor i sitt samriskföretag.
– Det är otroligt glädjande att vi har nått den här överenskommelsen, att Northvolt och Volvo upplever våra lösningar attraktiva och väljer att lokalisera sina framtidssatsningar här, säger Axel Josefson i ett pressmeddelande, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.
Tror på Skövde
Northvolt kommenterar sitt beslut i en skriftlig kommentar till SLA:
"Vi har undersökt ett stort antal bra platser i Sverige, och valde Göteborg bland annat på grund av logistiken, kompetensförsörjningen och närheten till ett starkt fordonskluster. Men samtidigt ser vi att Skövde kommer spela en avgörande roll i omställningen till elektrifierade fordon, och utvecklar ett mycket attraktivt industriområde som vi tror kommer kunna bli en framtida etableringsplats för flera aktörer inom den växande fordons- och batteriindustrin", skriver Anders Thor, ansvarig för samhällsrelationer på Northvolt.