Att få batterifabriken var viktigt för kommunen och näringslivet i Skövde och många är nu besvikna. Men flera lyfter ändå fram positiva effekter av Skövdes försök. Även Ramona Nilsson, näringslivschef i Skövde kommun, ser något bra. ”Det är otroligt ”gött” att vi nu har med oss det gedigna arbete vi gjort för kommande projekt”.
När frågorna kom från Northvolt och Volvo Cars om en möjlig etablering av en batterifabrik i Skövde kom i somras var kommunen bara en av många som fick samma frågor. Men Skövde kommun bestämde direkt att man skulle göra allt för att vinna kampen. Näringslivschefen Ramona Nilsson utsågs till projektledare.
”Utvecklande arbete”
När hon sammanfattar projektet - i och med beskedet om att batterifabriken inte byggs i Skövde - är det med uttryck som ”det har varit en ynnest att få vara med”, ”utvecklande, både för kommunen som helhet och för mig personligen” och ”otroligt spännande”.
Men visst känner hon även besvikelse.
– Det är klart, vi trodde ju att det skulle gå vägen. Men när man ser hela processen så ser jag ändå mestadels positivt på detta, det har varit en läroresa. Även om vi är besvikna så är det otroligt ”gött” att vi har med oss det gedigna arbete vi gjort, det kan användas i kommande, nya projekt.
Helheten passar
Arbetet och resultatet av det kommer att kunna användas när kommunen satsar vidare mot att få andra etableringar, förtydligar Ramona Nilsson.
– Olika intressenter har olika specifika behov, men helheten kan ändå tillämpas på andra än Northvolt och Volvo Cars när vi nu går vidare med nya intressenter.
Ramona Nilsson ger exempel på hur man kan vara med i den gröna omställningen både vad gäller den svenska och europeiska marknaden.
Mer hållbart
– Det finns en kedja efter tillverkningen av battericellerna, det är en möjlighet för oss. Sedan pågår en spännande utveckling när det gäller bland annat att allt material i bilarna ska vara hållbart.
– Det är många branscher som är i omställning, men man får inte stirra sig blind på fordonsbranschen, även om vi givetvis har nära till den här i Skövde. Men vi arbetar brett och ser möjligheter på olika håll.
Kommunens arbete under projektet har bland annat bestått i att svara på Northvolts och Volvo Cars många och detaljerade frågor.
– Det har handlat om Skövde som kommun, samhällsservice, kompetensförsörjning, möjligheter till kompetensutveckling och liknande, men givetvis också tekniska, hårda, förutsättningar så som energiförbrukning, detaljplan.
”Är en tillväxtkommun”
Kommundirektören Tomas Fellbrandt är stolt och nöjd med kommunens arbete.
– Framför allt har näringslivsenheten och samhällsbyggnadsenheten jobbat hårt och effektivt. Vi har prioriterat arbetet med batterifabriken, vilket kanske gjort att vi arbetat mindre med något annat. Men Skövde är en tillväxtkommun och vi kan och ska ställa om och ha beredskap för sådant här. Det är viktigt för samhällsutvecklingen.
”Utökat samarbete”
Reaktionerna från andra delar av samhället, bland annat näringslivet, ger mitt i besvikelsen ändå en känsla av att alla är nöjda med det jobb Skövde gjort och att det nu finns nya möjligheter.
Bland andra Fastighetsägarnas Alma Ohlin, ansvarig näringspolitik, och kretsordförande David Larsson, säger i ett pressmeddelande att fredagens besked var tråkigt. Men så lyfts positiva effekter fram.
”Vi kan se att vi fått ett utökat samarbete mellan Skaraborgs samtliga kommuner och fastighetsägare i regionen, då man verkligen har ställt sig bakom etableringen och arbetet kring detta. Vi har satt Skövde och hela Skaraborg på kartan."
IDC West, som ägs av ca 165 tillverkande företag i Skaraborg, ser beslutet om batterifabriken ur ett större perspektiv och kallar det för ett styrkebevis för Västra Götaland som industriregion. ”Fordonsindustrins omställning till elektriska drivlinor och denna etablering innebär stora utvecklingsmöjligheter för den samlade tillverkningsindustrin i regionen”.
Även Västsvenska Handelskammaren anser att beskedet om att batterifabriken hamnar i Göteborg stärker hela Västsverige och Volvo.