Är du en av dem som önskar att du behövde betala mer för att ha din bil? I sådant fall får vi lov att gratulera. Kreativa hjärnor arbetar målmedvetet för att få fram en lösning som passar just dig. Parkeringsskatt är lösningen på ett problem som ingen har.
Projektet KomPark, finansierat av Energimyndigheten, ska utreda om landets kommuner kan införa en kommunal parkeringsskatt. Tanken är att kommuner ska kunna skattebelägga parkeringsytor vid till exempel stormarknader och arbetsplatser. På så vis kan parkeringsplatser som inte ägs av kommunen avgiftsbeläggas. Än så länge handlar det om ett statligt projekt, men ett flertal kommuner uppges vara intresserade av att utreda parkeringsskatt.
Det finns snart inga fler sätt att försämra för landets bilister på. Det måste krävas stor kreativitet för att ständigt göra tillvaron sur för dem som är beroende av bilen i vardagen. Det hade varit bättre om den kreativiteten användes till något gott ändamål, i stället för att slå mot dem som med råge står sina egna kostnader.
Skatter på bilen och bilkörning såsom fordonsskatt, trängselskatt, bränsleskatt och moms drar årligen in 100 miljarder kronor medan statens utgifter till vägtrafiken i form av underhåll och reseavdrag uppgår till 33 miljarder årligen. Ändå behandlas landets bilister som om man stod i ständig skuld till staten för sitt klandervärda beteende. Som om bilen var något att skämmas för. Men svenskarna är ett bilberoende folk. Vi bor i ett avlångt land där kollektivtrafiken inte är heltäckande. Bilen är direkt avgörande för att få vardagen att gå ihop för många människor.
Det är hög tid att sätta stopp för fler eller höjda avgifter och skatter som drabbar landets bilister. Bilen är en nödvändig förutsättning för att människor ska kunna leva och bo över hela landet. Det behöver politiker inse.
Christian Ekström
Vd Skattebetalarnas Förening
Erik Bengtzboe
Chefekonom Skattebetalarnas Förening