Skövde kommun storsatsar på en eldriven stadstrafik.
Nu öppnar man för ett införande av den omdiskuterade elsparkcykeln.
– Vi måste börja tänka smartare och prioritera gång- och cykeltrafik, säger Jan Bremer, infrastrukturstrateg på Skövde kommun.
Ny utvecklingsplan av stadstrafiken – Skövdes bussar blir eldrivnaDe så omdiskuterade elsparkcyklarna växer som svampar ur marken. De har etablerats på allt fler orter i landet – och kanske kommer de även till Skövde?
Enade elsparkcykelföretag stämmer Oslo– Det har diskuterats, säger Jan Bremer till SLA, samtidigt som han medger att en annan satsning ändå ligger närmare till hands:
– Jag ser hellre att vi tittar på lånecyklar som är eldrivna. Rent personligen kan jag känna att elsparkcyklarna är bra för personer som har en god mobilitet själva. Det är en ganska smal befolkningsgrupp som har nytta av dessa.
Så man ska inte hoppas på elsparken?
– Det ena behöver inte utesluta det andra. Man kan definitivt ha båda. Men min högst personliga åsikt är att elcyklar skulle gynna befolkningen bäst. Som Styr & Ställ i Göteborg.
”Det måste vi fundera på”
Eldrivna alternativ är något som Sveriges kommuner och landsting tittar på just nu, berättar Bremer.
– Vi som kommun behöver fundera på vilket resebehov som finns i dag – och hur resebehovet kommer se ut i framtiden. Staden växer ju, därmed ändras resebehovet. Vi behöver bestämma oss för vilken målgruppen är för den typen av transporter. Är det de som kommer hit med tåget och ska vidare till en arbetsplats, eller är det för fritidsresor inom staden?
Ett alternativ kan vara att etablera de eventuella stationerna vid stadens handelsområden och fritidsanläggningar.
– Det är många som skjutsar sina barn i bil till träningar. Då kanske man kan ha nytta av en lådcykel i stället med plats för väskor.
– Och även vid handelsresor kan det vara bra, tänker jag. Området vid Stallsiken är väldigt bilfokuserat i dag. Så det är en möjlighet.
Enligt utvecklingsplanen ska Skövdes stadstrafik bli eldriven från 2024.