Inte mindre än 23 spel fanns att testa när dataspelsstudenter på högskolan anordnade en spelmässa på Commerce.
När mässan som hölls i HM:s tidigare lokaler öppnade upp under fredagsförmiddagen var Skövdes gymnasieelever inbjudna. De fick en unik möjlighet att prova framtidens dataspel.
På plats fanns studenter på högskolans samtliga årskurser för att visa vad de har skapat. Ett antal start-up-bolag fanns också på plats.
Andraårsstudenterna som ingår i Mothmilk studios visade upp sitt spel ”Path of healing”.
– Det handlar om Noa som är 12 år och vaknar upp i en fantasiskog, och inser att hela världen är korrumperad, berättade Smilla Svärd.
Det löser hon genom att slåss mot monster.
Gruppen har arbetat med projektet de senaste två månaderna.
– Det har varit jättekul. Vi har olika roller, men frågar varandra om nästan allting, sa de.
På tunn is
I spelet ”On thin ice” står samarbete i fokus. Spelarna ska axla rollen som pingviner som sköter ett isbjörnshotell. Det gäller att skynda sig att erbjuda både logi och mat till de otåliga björnarna.
– Vi ville skapa ett roligt samarbetspartyspel, men även fokusera på berättandet, sa Peter Perkhed, programmerare.
Gymnasieeleven Theo Forsmark provade ett co-op-spel där den ene spelaren ska råna en bank medan den andre försöker skydda den.
– Det var roligt att man kunde spela två, sa han.
Christopher Robin Liljenström och Anton Palmér visade upp sitt 2D-plattormsspel, Roc, som ännu inte är färdigt.
– Den här typen av spel bygger på många olika system. Det finns jättemycket kvar att göra. Om vi jobbar heltid med det så är förhoppningen att kunna släppa det i slutet av 2024, sa Christopher.
Mässan hålls även under lördagen och är öppen för allmänheten att besöka.